Jak (ne)dělat dropshop

Posted 16. 07. 2012 / By Petr Soukup / Affil

Poslední dobou se nám nějak množí affilové eshopy, které to dělají úplně špatně. Ztrácí desítky hodin úplně zbytečnou prací a pak jsou překvapení, že jim eshopy vůbec neprodávají. Rozhodl jsem se proto udělat menší seriál, jak si udělat úspěšný affil na eshop. Jako první díl sepíšu dohromady největší chyby, kterých se partneři dopouští.

Budu drze předpokládat, že jste partnery v affil.simplia.cz a progujete naše eshopy pomocí přeposílání objednávek. Většina rad půjde ale klidně uplatnit i jinde.

Nekopírujte

Naprosto zásadní je uvědomit si, proč vlastně mateřský eshop nabízí affil nebo dropship. Obvykle má dobré produkty, umí je dobře distribuovat a vyzná se v sortimentu. Zároveň je ale neumí na internetu pořádně prodávat - kdyby to uměl skvěle, tak nepotřebuje partnery s dropshopy. Co z toho vyplývá?

Kopírovat marketing & způsob prodeje podle mateřského obchodu je kravina!

Používání značky

Spousta partnerů v názvech svých eshopů používá jméno mateřského obchodu. Popravdě mi není jasné, co si od toho slibují. Pokud chtějí nějak odchytávat zákazníky mateřského obchodu, tak jim to stejně bude brzo zatrhnuto. Hlavně si ale neuvědomují jednu drobnost - přenositelnost.

Například přijde na trh obchod se stejnými produkty, ale lepšími podmínkami pro partnery. Můžete změnit dodavatele na nového, když máte v doméně původního? Těžko. Mnohem výhodnější proto je budovat si vlastní značku - je to daleko přínosnější pro obě strany.

Propojení eshopů

Dropshop je napojený na mateřský eshop a v nějakých intervalech stahuje nové položky a u existujících aktualizuje dostupnost a cenu. Co se stane, když cenu nebo dostupnost neaktualizujete nebo aktualizujete pouze jednou týdně? Pracně konvertujete zákazníka a ten se později dozví, že produkt není skladem, takže objednávku zruší. Kdyby přitom tuto informaci měl už od vás, tak by si zřejmě vybral jiný produkt, který skladem je a o provizi byste nepřišli. Zkontrolujte si, zda vám aktualizace fungují a zda běží alespoň jednou denně.

Grafika

Co jsem nikdy nepochopil, jsou grafiky dropshopů. Chápu, že je cílem držet náklady nízko a tak se používají šablony zdarma napojené na prestashop. Opravdu se ale vyplatí strávit hodiny hledáním funkční šablony zdarma, která je ve výsledku hnusná a vyděsí každého návštěvníka? Není mnohem jednodušší koupit za 10$ hotovou hezkou šablonu? Po internetu se jich válí tisíce a často jsou už rovnou připravené pro prestashop nebo jiné opensource řešení. Zaplatíte 10$, stáhnete, nahrajete do složky eshopu a hotovo. Maximálně pak ještě přeložíte z angličtiny do češtiny (na webtrhu najdete určitě někoho, kdo to udělá za pár korun) a celý krásný eshop máte nahozený za hodinku.

Samozřejmě že se to nikdy nebude rovnat profesionálním komerčním řešením, ale poměr ceny/výkon/strávený čas je výborný. Proč tedy mít hnusný a tuctový eshop, když to jde lépe? Grafika má naprosto zásadní vliv na konverze.

Sortiment

Prakticky všechny dropshopy vezmou celý sortiment mateřského obchodu a nabízí ho i v nezměněné struktuře. U jednoho mateřského eshopu nám například omylem po přesunu z konkurenčního řešení k nám zůstala kategorie "Služby", kde bylo třeba poštovné, poplatky za nadměrný a podobné nesmysly. Myslíte, že všechny partnery napadlo tyto produkty vyhodit? Jenom pár zkušených profíků a jinak to drtivá většina v katalogu nechala. Někteří šli tak daleko, že produkt "Poplatek za nadměrný balík" měli na titulce obchodu s popiskem "akce týdne".

Samozřejmě, že v ideálním případě by se takové produkty vůbec neměly do affilu dostat a byla to jen chyba. Je na tom ale krásně vidět, jakou péči partneři katalogu dávají. A je to pak samozřejmě vidět na jejich výsledcích.

Přidaná hodnota

Pokud chcete v affilu vydělat, musíte ukázat nějakou přidanou hodnotu. Podívejte se na mateřský eshop a řekněte si:

  • "Proč má tak hloupě udělané kategorie? Vždyť by to větší smysl dávalo jinak"
  • "Proč má tak odpornou grafiku? Určitě bych udělal lepší"
  • "Proč nejde filtrovat produkty podle XYZ? Vždyť by to určitě spousta zákazníků ocenila"
  • "Proč nabízí tolik produktů, když je většina hnusná? Nebylo by lepší nabízet jen část sortimentu?"
Nejlepší by samozřejmě bylo, kdybyste si ke každému produktu napsali vlastní popisek, sehnali kvalitnější fotky a podobně. Není ale úplně nutné jít tak daleko. Stačí se zaměřit na ty nejkřiklavější chyby a udělat to jinak. Často to ve výsledku dá i mnohem méně práce, než hloupé kopírování postupů.

Ve zkratce

Z tohoto článku byste si měli odnést hlavně následující: dropshopy nejsou o kopírování a s tímto přístupem možná nějakou provizi získáte, ale bude to zlomek oproti tomu, co byste mohli získat, pokud zapojíte hlavu.

Dneska jsem se jen navážel do špatných dropshopů. Příště to vezmu z druhé strany a ukážu vám, jak se to podle mě dělá správně. Protože vám ale nemůžu ukazovat úspěšně affil partnery (asi by nebyli rádi), udělal jsem si pro ten účel vlastní dropshop, na kterém vám vše můžu názorně ilustrovat.


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.