Publikováno Led 22 2012 autorem Petr Soukup

SOPA, Megaupload, cenzura a puberťáci

V posledních dnech se internet úplně zbláznil. Jako obvykle jsou všichni odborníci na všechno, takže si to radši trochu zrekapitulujeme.

SOPA a PIPA

V americkém senátu se měl tento týden projednávat návrh zákona SOPA (Stop Online Piracy Act), který měl být velmi silným nástrojem proti porušování autorských práv. Problém byl, že byl až moc silný a velmi snadno zneužitelý k cenzuře.

Odpovědnost za závadný obsah se přenášela kompletně na provozovatele webů. Pokud by se pak na webu nacházel obsah porušující autorská práva, bez zdlouhavých soudů by na tento web mohl být zablokován přístup z USA.

Velmi účinné. Ale potom stačí, aby vám třeba konkurence do komentáře k produktu vložila text licencované písničky a je to – sbohem návštěvníci z USA.

Je potřeb zdůraznit, že tohle zdaleka není první zákon na ochranu autorských práv online. Už od roku 1998 funguje s mezinárodní platností (SOPA je jen americká) DMCA. Ten krom jiného říká, že provozovatel webu musí mazat závadný obsah, ale není za něj přímo odpovědný. Proto je třeba na rapidshare a podobných vždycky odkaz na nahlášení závadného obsahu.

Protesty proti SOPA

Protože byla SOPA nebezpečně silná, zvedla se vlna protestů. Vtipkovalo se i o tom, že Američanům je jedno, když jim politici mění podmínky zdravotní péče nebo školství, ale jakmile jim někdo sáhne na internet, jdou jako jeden muž do boje.

Protest proběhl mezinárodně 18. ledna a zapojily se i největší weby – wikipedia si vyzkoušela negativní dopady SOPA a na celý den se zavřela. Google zakryl svoje logo černým obdélníkem, obrázkové hostingy místo uložených obrázků celý den nabízely jen hlášku, že byly cenzurovány.

Celý protest proběhl krásně v klidu a na jedničku. Celý svět se dozvěděl o SOPA a začala diskuze o jejich vedlejších účincích. Výsledkem bylo, že v americkém senátu byla odložena na neurčito. Vítězství.

Megaupload zastaven

Megaupload je byl web určený pro sdílení souborů – z velké většiny využíván pro šíření filmů a podobně. Včera (20. ledna) byl zastaven americkou FBI – servery byly zabaveny a majitelé zatčeni. Nepomohlo jim ani to, že byli na Novém Zélandu.

Přestože je načasování dost nápadné, zavření megauploadu nemá se SOPA nic společného. SOPA je pouze cárem papíru (v tuto chvíli roztrhaným), který vznikl poměrně nedávno. Akce proti megauploadu byla plánována dlouhodobě a vyšetřování běželo už minimálně dva roky. Je to patrné i z faktu, že zásah byl na území Nového Zélandu – k tomu je potřeba hodně papírování.

Protesty proti zavření Megauploadu

A v tuhle chvíli se internet zbláznil. Pod vlivem předchozího protestu si všichni mysleli, že tohle je další krok a že USA útočí na svobodu slova. Bez problémů zrušili poctivé podnikání firmy, která pouze podporovala svobodné šíření informací. Lumpové!

Houby. Majitel megauploadu nebyl žádný Robin Hood a nedělal to pro dobro lidstva. Byl to samozřejmě velmi dobře vynášející business profitující z podporování porušování autorských práv. Majitelé si spokojeně žili na zámku, jezdili v drahých autech a dokonce u nich našli pár nelegálně držených zbraní. Kim Dotcom Schmitz už dokonce byl dříve vyšetřovaný pro zpronevěru, neregulérní obchodování s akciemi apod.

Puberťáci

Nejznámějším protestujícím je skupina Anonymous. Já si je představuju jako bandu asociálních puberťáků, kteří se rozhodli místo podpalování odpadkových košů na zastávkách hrát na velké bojovníky za svobodu. Ono totiž není těžké bojovat z pohodlí sklepa rodičů bez většího rizika odhalení. Díky mediální podpoře to ani neměli moc těžké. Když vám totiž jde pouze o přetížení konkrétního webu, nemusíte toho ani tak moc umět. Stačí mít hodně dobrovolníků. Navíc jste pak poměrně těžko dohledatelní, když špinavou práci dělá někdo jiný.

Puberťáci tedy vykřikují hesla o svobodě slova, internetové ovce je poslouchají a pouští se do boje. První si vzali na mušku web FBI.com – dalo by to i pochopit, že se do něj ve vzteku pustili. Přecijen jim tahle instituce odříznula přístup k pornu. Pak ale cíle začaly padat celkem náhodně – zaregistroval jsem třeba BMW.com nebo oficiální web Justin Biebra. Pochopil bych FBI, ale co jim udělali němečtí výrobci aut nebo americká zpěvačka? Celá akce tak připomíná naštvaného puberťáka, kterému rodiče zakázali jít ven kvůli špatným známkám a tak vyházel všechny svoje hračky na podlahu a ve vzteku na nich skáče.

Důsledky

Problém této (poměrně jednostranné) online války je, že kvůli její virtuálnosti si nikdo moc neuvědomuje, jak vlastně vypadá. Já bych ji přirovnal k London Riots. Lidi se naštvali a rozhodli se řešit problémy tak, že budou ničit všechno, co jim přijde do cesty. Vůbec nevadí, že si tím nijak nepomůžou a že ničí majetek lidí, kteří nemohou za jejich problémy – hlavně si do něčeho bouchnout.

Megaupload byl zavřen na základě platných zákonů a mezinárodních úmluv. Když si zajedete do Německa vykrást banku a vrátíte se do ČR, rozhodně nejste v bezpečí. Stejně tak když podporujete pirátství, těžce na tom vyděláváte, neplatíte daně a ještě provokujete videem, tak zkrátka musíte očekávat následky. Reakce jsou proto trochu přehnané. Když se vám nelíbí poplatek 30Kč u doktora, napadlo by vás jít hned podpálit parlament a rovnou i pár firem, které potkáte cestou? Určitě ne, ale přesně tohle se teď děje.

O pirátech

Ale aby bylo jasno – samozřejmě, že stejně jako ostatní stahuju seriály z rapidshare. Ale aspoň se přitom cítím provinile. Až tu bude rozumná legální alternativa, rád ji využiju. Vím, že stahování je u nás legální, ale jen podle zákona – morálně je to pořád špatně. Když stahujeme seriál z rapidu, protože ho chceme vidět v originálním změní, neměli bychom si přitom připadat, jako když nějak podporujeme svobodu slova. Je to to nesmysl.

Hodně mě taky baví, když se nějaký umelěc pirátu zastává. Kdyby nabídl svoji tvorbu volně k diszpozici, ať se šíří, tak neřeknu ani slovo. Fanoušci si CD koupí a ostatní si to v klidu stáhnou. Ale pokud umělec prodá licence na svojí tvorbu a až potom začne vykřikovat něco o svobodném šíření hudby… já vám nevím, ale nezní to moc upřímně.

Stahování filmů apod je pořád krádež. Pokud se nám někdo v tomto snaží zabránit, je to naprosto v pořádku. Problém je, že většina těchto opatření může mít vedlejší efekty, které mohou mít dopad na svobodu slova – to je skutečný problém.


13 komentářů k “SOPA, Megaupload, cenzura a puberťáci”

  1. Turek
    01:18 on Leden 22nd, 2012

    Pěkné shrnutí, to je skoro jako v Respektu co se stalo za týden ve světě. Osobně myslím že u nás se z diskuzí dospělo k názoru, že lidi vše stahují hlavně díky malé možnosti stáhnout filmy legálně za přijatelný peníz. Já jsem si teď nedávno předplatil službu Voyo+ kvůli posledního dílu seriálu Expozitura a hned jsem ho po měsíci zrušil. To co tam nabízejí nestojí za předplatné, nevím čím chtějí zaujmout, když tam nabízejí jen filmy které člověk viděl i v televizi 100x.

  2. Duben
    11:16 on Leden 22nd, 2012

    Hezky shrnuto. Jenom detail, Justin Bieber není zpěvačka ale zpěvák (viz. třeba http://www.justin-bieber.cz).

    Ohledně stažení filmů, ano souhlasím že to pořád není správné, na druhou stranu cítí se OSA a podobní správci autorských práv provinile za to, že prosadili presumci viny a platíme za každé CD, DVD, paměťovou kartu, USB, disky atd. preventivně poplatek za to, že na něm bude kradený obsah? A to i když média používám na svůj vlastní obsah konkrétně zálohy dat, fotky a další věci nesouvisející s MP3 nebo Filmy? Dokud tohle platí, tak v principu v rámci zákona „stahování je legální“ jsem za stažení zaplatil. Sice naprosto nesmyslnou cestou a oklikou a zaplatilo semnou spousta lidí, co třeba nic nestahuje, ale dokud tahle nesmyslnost bude platit, odmítám se cítit provinile.

  3. Petr Soukup
    13:29 on Leden 22nd, 2012

    S názorem na OSA naprosto souhlasím. Zároveň se ale asi shodneme, že útočením na BMW.com se toto nijak nezmění.

    Justin byl takový schovaný vtípek (http://youtu.be/bK9pjb3mtTw?t=30s) :)

  4. Duben
    14:21 on Leden 22nd, 2012

    Určitě, útočit na někoho naprosto nesouvisejícího je jen projev masové hysterie.

    Vtípek jsem pochopil, jen jsem neodolal možnosti odkázat si na web ;)

    Btw. ohledně osa provozuju http://www.osa-dekujem.cz, tam se podobná diskuze odvíjí celkem často.

  5. Jimmy Hayek
    14:43 on Leden 22nd, 2012

    Proboha, jestli si majitel bydlí na zámku a jezdí v drahých autech je zcela irelevantní v případě Megauploadu. Že se SOPA tento případ nemá nic společného je snad jasné (na koho reaguješ?). Kažodpádně zásah proti Megauploadu nemá obdoby z jiných důvodů, viz http://www.cnews.cz/megaupload-zasah-americkych-uradu-je-principialne-neakceptovatelny

  6. Petr Soukup
    14:45 on Leden 22nd, 2012

    Majetek zmiňuju kvůli tomu, že šéf Megauploadu začal být vnímán jako mezinárodní hrdina a mučedník, který si utrhoval od huby, aby podporoval svobodu slova. Což je samozřejmě nesmysl.

  7. LoboTom
    17:12 on Leden 22nd, 2012

    Trochu jednostranný názor, bych řekl. Nechci se ohánět otřepanou frází typu „kdyby jsme měli možnost, nestahovali by jsme“ – za mne můžu říct, mít např možnost Netflixu, situace by u mne byla jiná + koupit si film na xboxu (novinku, která je skutečně novinka ve světě) kolem 50,-Kč taky není problém.
    Hlavní co je špatné je způsob, jak se snaží domáhat svých práv. Zasahovat do samé podstaty internetu a podávat podvrhnuté údaje, protože se mi nelíbí, že někdo něco dělá?! To je špatné a o dost víc než to co dělá anonymous!

    A pokud chceme dávat jednostranné tendenční názory, tak samizdaty jsou špatné? Když Ti režim nedovolí legálně kupovat knihu, tak ji někdo opíše a ty ji máš + ach můj bože, oni vlastně kradou duševní vlastnictví autora! :o)

  8. Holina
    13:03 on Leden 23rd, 2012

    Díky za článek s pohledem také z druhé strany. K závěru článku: Mám pocit, že například Tři sestry dávaly na svých stránkách kdysi návod na obejití jakési ochrany jejich vlastního CD proti kopírování. Víte někdo třeba o dalších? Vím, že Clawfinger brečeli ať nepálíme, Metallica je tim přímo posedlá.

  9. ACTA – kde je pravda? Velký průřez článků internetu | blog.sablatura.info
    02:33 on Leden 31st, 2012

    [...] Petr Soukup: Sopa, Megaupload, cenzura a puberťáci [...]

  10. Adam
    11:19 on Únor 3rd, 2012

    dobry vtipek s tim justinem :D

  11. Nějakej Míša
    11:50 on Únor 5th, 2012

    Pohled z druhé strany?
    Moc hezky se vám to všem určitě čte, ale opravdu si myslíte, jak autor týhle sračky zmiňuje, že Anonymous je banda puberťáků, které odřízli cestu k pornu? Autor si nejspíš nevidí do huby, Když tohle napíšeš, radši by se měl zamyslet nad tím, proč tahle organizovaná skupina hackerů existuje, jestli třeba, já nevím, nenapadá servery s dětskou pornografií.. Ubohej článek, jenom každej chce bejt zajímavej a rozumbrada a mít originální názor, aby nebyl jako každej druhej, jenže to pravý, že bude působnost na internetu přísně omezená, to jde před vašima názorama nejspíš mimo.

  12. Petr Soukup
    12:45 on Únor 5th, 2012

    Jenže Anonymous nejsou organizovaní. Takže ti prapůvodní třeba mají vznešené cíle a jsou mezi nimi i skuteční hackeři, ale to co vidíme teď jsou jen puberťáci, kteří se schovávají za jejich značku. Tím samozřejmě ničí úsilí těch původních.

    Místo abychom tu měli jednoduchý boj „zlá smlouva“ vs. „ochránci svobody“, tak tu k tomu máme puberťáky schované za značku Anonymous, kteří pod rouškou odporu proti cenzuře bojují za možnost porušovat autorské právo. Nemůžeme se pak divit laické veřejnosti, že je z toho všeho akorát zmatená.

  13. Jan Škrabánek
    11:58 on Únor 7th, 2012

    Jenom dvě poznámky k umělcům:

    Pořídit kvalitní nahrávku je dost nákladná věc. Samozřejmě, díky zlepšování technologie je čím dál tím levnější dělat nahrávku „podomácku“, nicméně je rozdíl jestli si někde podomácku cosi ukutíš nebo jestli to nahráváš v kvalitním studiu a produkuje ti to Rick Rubin. Umělec se (předpokládám) zabývá hlavně uměním… Tím nemyslím, že musí být nutně idealista, který nehledí na zisk. Prostě jenom v tvorbě „umí chodit“, v managementu, produkci, distribuci moc ne. Protože nahrávka a distribuce alba je tak finančně/kapitálově náročná, má umělec relativně slabou vyjednávací sílu při smlouvání s firmou. Například si pamatuji, že kdysi chtěli The Offspring zveřejnit celé album na webu, ale vyjednávání se společností prostě krachlo. Tzn. ve výsledku je smlouva, která úplně neodpovídá představám umělce. To je samozřejmě naprosto v pořádku, je to dobrovolná smlouva, oba na ní vydělají, jinak by ji neuzavřeli. Že ale umělec potom vyjádří svůj názor –> Podle práva byste neměli stahovat moje písničky, ale mně je to vlastně putna, to je IMHO v pořádku. Byť to není dvakrát loajální přístup. Je to podobné, jako když s někým pořádáš oslavu narozenin, on prosadí růžové balónky a ty se pak někde zmíníš, že jsi chtěl radši zelené :)

    Druhá věc (i když v principu stejná), nejde jen o kopie studiových nahrávek. Zase, pořadatelé koncertů, gramofirmy, atp. si prosadí zákaz pořizování videozáznamů z koncertů. Umělci o každou korunu za potenciálně prodané DVD nejde, tak je mu to jedno. Vzhledem k vlastní slabé vyjednávací síle ale málo nadělá se zaběhlou praxí. Např. Marcus Miller sem-tam na fb odkazuje na amatérské nahrávky ze svých koncertů na youtube.

    Jinak pěkný článek :)

  1. 3 Trackback(s)

  2. Led 31, 2012: ACTA – kde je pravda? Velký průřez článků internetu | blog.sablatura.info

Přidat komentář