V poslední době se motám kolem affilů zase z druhé strany než obvykle, tak bych měl pro vás pár postřehů. Dříve jsem affily srovnával z pohledu partnera a měl jsem na to své parametry. Nyní odpovídám na otázky partnerů v našich affilech a docela žasnu jak zcestně nabídky srovnávají oni.
Procenta vládnou affilu
Drtivá většina lidí kouká při výběru affilu jen na procenta. Je to jednoduché – jen dáte vedle sebe 8% a 10% a je jasné, že s druhým vyděláte více, ne? Ne. Je to nesmysl. Blbost. Hovadina. **#@##!!!
Procentuální provize je úplně nepodstatný údaj při srovnání nabídek a to hned z několika důvodů:
Cena zboží
Většinu lidí vůbec nenapadne srovnat ceny zboží v obchodech. Klidně vám nabídnu na sexshopu provizi 60%. Ale samozřejmě tomu bude odpovídat cena produktů. A předražené produkty se těžko prodávají. A naopak z příliš levných je malá provize.
Skladová dostupnost
Tuším, že jsme to tady dokonce řešili v komentářích pod jedním článkem na příkladu obchodu se spodním prádlem. Nabízel sice 15%, zatím co ostatní jen 10%. Jenže dostupnost produktů byla vždy minimálně týden. K čemu je vám pak 15%, když si v důsledku nikdo neobjedná?
Nabídka zboží
Tento faktor se hodně projevu třeba u dárků nebo sexshopu. Třeba Škeble má velmi originální sortiment. Někde nabízejí vyšší provizi? A neprodávají náhodou to samé, co všichni ostatní? Podobné to je u sexshopu – imitace penisu prodává každý. Ale luxusní vibrátory nebo erotické kostýmy už ne.
Konverzní schopnosti obchodu
Konverzi vám žádný obchod nepoví. A pokud poví, dost těžko se jí věří. Pokud z vámi přivedených návštěvníků obchod nedokáže proměnit žádného v zákazníka, je úplně jedno, zda je provize 5% nebo 20%.
Hodně důležitý je zde třeba vzhled obchodu nebo jednoduchost procesu objednávky. To jsou věci, které si dokážete zjistit velmi rychle sami. Ale nevzhledný obchod dává také velký prostor – pro dropshipping, resp přeposílání objednávek. Ano, narážím tím na jeden eshop z minulého článku :) U špatného obchodu můžete objevit velký potenciál v produktech a udělat si eshop po svém, lepší.
Velikost objednávky
Hodně lidí mi říkalo, že provize u Malvíka 3.5% (jeho affil ale ještě není spuštěný) je k smíchu a nemá smysl se pro něj vůbec namáhat. Uvědomujete si, že průměrná objednávka se tu pohybuje kolem 15 – 20 000 Kč? Při zaměření na určité kategorie nejsou výjimkou objednávky za 70 000 Kč. Pořád vám přijde 3.5% jako malá provize? :) Pak mi řekněte, kde jinde dostanete z jedné objednávky provizi 500Kč nebo dokonce 2000Kč. Mikroweb vytvořený na správnou kategorii se pak zaplatí během pár dnů. A to neplatí jen u malvíka.
Spolehlivost obchodu
Na co se také hodně zapomíná je spolehlivost. Představte si, že vybudujete affil a eshop za půl roku ukončí činnost. Nalité peníze mizí bez náhrady. Hezké, ne?
To vidím i jako velkou výhodu našeho affilu. Jsou zde obchody, se kterými spolupracujeme už dlouho a jsou ověřené. Navíc provize vyplácíme my a ne obchody, takže je výplata o něco jistější. V krajním případě při krachu některého obchodů (což není v dohledné době reálné) jsme schopni takový eshop poměrně rychle nahradit. Při zachování všech vstupů, nastřádaných provizí apod. Milé, že?
Sečteno a podtrženo
Doufám, že se mi podařilo alespoň přiblížit proč je nesmysl koukat jen na provize. Samozřejmě hrají svou roli, ale srovnávat jen procenta je dost zcestné.
A jedno malé tajemství, kterého si někteří už všimli. V našem affilu se pořád mluví o základní provizi. Co to znamená? Pokud se vám daří, individuálně ji můžeme navýšit. Je pro nás totiž samozřejmě výhodnější mít méně partnerů, kteří točí větší obraty (resp. alespoň nějaké), než lákat tisíce partnerů, kteří se registrují všude, kde vidí o procento víc než jinde.

02:44 on Leden 25th, 2010
Máš pravdu, ale já právě myslim že konverze se posuzuje automaticky. Proto spousty affilerů bude radši propagovat větší shop než menší, často s menší provizí. Víš jak musí konvertovat třeba Alza? Jestli nás chceš jenom poučit tak vše chápu, jestli chceš někoho přitáhnout vytáhni nějaký data ze statistik a naznač na co máme cílit když se to tak vyplatí – vim je to těžký, když někomu něco ukážeš tak někde to zas bude chybět. Toho, že si pustil affil systém pro prodejce si hodně vážim, ale prostě vždycky chvilku trvá než se to rozjede – něco pude něco ne. Teď si asi budu chvilku hrát s Mallem, ten dává na sport jen 7% ale má větší sortiment a známější značka (reklama v Metru). Na hračky dává 3%. Nechci tady anonymně pobuřovat ostatní, píšu to spíš jako reakci na aktuální dění, takže to tu zcenzuruj – pořád platí co jsem napsal nahoře – vážim si toho že si ten affil pro eshopy na Silmplii udělal a držim palce ať to jede pořád líp.
02:47 on Leden 25th, 2010
Koukám, že článek vyzněl úplně jinak než měl :o) Nechtěl jsem si stěžovat, že není o náš affil zájem (právě naopak). Spíš jsem chtěl udělat drobnou osvětu, protože mě ten všeobecný omyl s procenty fascinuje.
03:13 on Leden 25th, 2010
U me je nejdulezitejsi spolehlivost provozovatele partnerskeho programu. Udelal jsem jiz hodne stranek na ruzne affil programy. A myslim si, ze u nas je spousta obchodniku, kde berou partnersky program, jako reklamu, zpetne odkazy zadarmo. Stovky az tisice prokliku za par mesicu a ani jedna objednavka, nebo treba hned storno. pritom cesta zakaznika je stejna vyhledavac->minisite->obchod. Viz. treba nejmenovy obchod na kavovary. za pul roku provozu ministity navstevnost asi jen 20-30upi/den. Nic moc, vlastne je to irelevantni informace. Objednavky za cca 40k Kc , provize 0Kc. Takhle bych tu mohl napsat asi o dalsich 5 programech. Takze pro me neni dulezita vysse provize, ale spis ochota je vubec priznat a vyplatit. Nerikam, ze musi byt 100%. Ale dostat se treba na 30-40% schvalenych objednavek je uspech.
03:15 on Leden 25th, 2010
pozorovatel: Souhlasím. Tohle byl vlastně jedne z podmětů pro vznik našeho společného affilu. Do řetězce mezi partnerem a eshopem se přidáváme i my a jelikož všechny eshopy běží u nás, tak si velmi snadno ohlídáme, jak je to s objednávkami :)
03:50 on Leden 25th, 2010
skvelý pravdivý článok, názorný príklad: silver.ag – krásnych 15% ale veľkú rolu tam hrajú aj tieto vety, ktoré si môže partner uvieš na stránku:
Strieborné šperky zasielame do 24 hodín od objednania!
- záruka vrátenia peňazí
- trvalo nízke ceny114.000 ks strieborných šperkov skladom!
12:56 on Leden 25th, 2010
Ano souki kapl si na to. Provize nejsou podstatne pokud neni dobra konverze a konverze se odviji od ceny, kvality zbozi a dostupnosti to jsou samozrejme vsechno pravdy a lidi ktery tvori zbesile minisites by si to meli uvedomit. Ale napriklad u dropshipping ci preposilani objednavek je dost dulezity kvalitni a detailni xml vystup.
16:29 on Leden 25th, 2010
Já bych doplnil ještě jednu věc z vlastní zkušenosti, velmi důležitá je finanční síla poskytovatele partnerství (jedno zda dropu nebo affilu ). Jelikož u nás téměř výhradně jede dobírka (bohužel) obchodník musí zafinancovat zboží ze svého. Takže ten kdo se rozhodne nabízet partnerství by měl mít spočítáno zda má na to kdybych mu tam denně poslal a ted to přeženu, třeba 100 objednávek denně. To u dražšího zboží muže udělat pěknej balík a né každý dodavatel dá obchodníkovi zboží na fakturu.
16:30 on Leden 25th, 2010
Zajímavý postřeh. Jak máme především velké eshopy, tak mě tohle vůbec nenapadlo
17:53 on Leden 25th, 2010
pozorovatel: Myslíš takovej ten kavovar online s pomlčkou?
23:18 on Leden 25th, 2010
jestli muzu mimo tema clanku, ad kavovavy s pomlckou, vyplatili vubec nekomu? Mam tam za rok obj. za 160tis. a se spocitanim provize se neobtezujou :( kdyztak mi napiste PM (haVaj) na webtrhu. Asi je pujdu navstivit osobne :)
08:33 on Leden 26th, 2010
Mirek Novotny: naprosto souhlasím, sám sem na to narazil také u jedné firmy. Z počátku vše chodilo pohodově do doby než se rozhodli provozní prodej nabízet masově, ale s přibývajícím počtem objednávek neměli peníze na nákup zboží a sklad byl soustavně vyprodán. Výsledkem pak byli stovky naštvaných zákazníků, kteří čekali na zboží marně i víc jak tři týdny, zároveň se mnoho bojednávek vracelo jako nevyřízené protože dodací lhůta byla příliž dlouhá, obchodníkoj to udělalo špatné jméno a paradoxně takřka z jedničky na trhu ve svém oboru padli za necelý rok někam na samé dno mezi ostatní odpadlíky.
15:57 on Leden 26th, 2010
LuŠtěLák BigLebowski: jo jo, to je on
18:32 on Únor 8th, 2010
ty procenta jsou imho VELMI dulezite. Ano, samozrejme ze jsou i jine dulezite veci, ale proste odmitam zarizovat nekomu ksefty za 20K s provizi UBOCHYCH 500 Kc. Je to malo. Nesmis se spokojit s nizkou provizi jen proto, ze jde o drahe zbozi.
11:50 on Červen 23rd, 2010
Diky za clanek. Chci si zkusit co spusteni affil webu obcnasi ciste ze zajmu a nasel jsem tu pro mne dulezite start-info o tom jak se mam nad problematikou zamyslet. Diky.
20:13 on Červen 24th, 2010
Omlouvám se předem za spam (jestli vadí, smažte :o), ale vzhledem k tomu, že tu řešíte kávovary, rád bych se zmínil, že během léta se chceme na e-shopu cerstvakava.cz zaměřit na prodej kávovarů (teď je to tam dost neaktuální, bude se aktualizovat nabídka a budou se zlepšovat ceny), takže můžete náš affil využít jako alternativu, máte-li již třeba hotové minisites. Limit pro výplatu je desetinový oproti zmíněnému shopu, tedy 300,- Kč. Provize na kávovary se budou ze současného 1% zvyšovat. Co se týče třeba stornovaných objednávek, tak se nám vrací cca. 0,2% zásilek, takže není potřeba se strachovat, v affilu jsme ještě nerušili žádnou provizi. Pokud zákazník něco doobjednává třeba mailem, provizi v affilu ručně navyšujeme dle finální částky. Navíc se pro affily na léto chystá soutěž a s těmi, kteří to myslí opravdu vážně, se velice rád sejdu osobně a můžeme spolu vymyslet různé formy podpory.