Protože se tato otázka často probírá pořád dokola a spousta lidí si neuvědomuje všechny souvislosti, dovolil bych si tady udělat krátký přehled. Přestože se mě toto téma velmi týká a asi bych měl propagovat naše řešení, budu se snažit být objektivní a popsat pro koho je která volba vhodná. Budu brát v úvahu hlavně menší podnikatele a velké korporace s vlastním IT oddělním si dovolím zanedbat.
Jaké jsou možnosti?
Varianty řešení by šlo rozdělit podle několika kritérií a ty se mezi sebou dají ještě kombinovat. Zůstaňme ale u jednoduchého pohledu.
- vlastní řešení – naprogramovat si eshop
- open-source – použít například ZenCart nebo jiný otevřený systém
- krabicové řešení – systémy nasazené na stovkách eshopů
- řešení na míru
- pronájem – kombinuje všechny předchozí
Vlastní řešení aneb urob si sám
Pokud se trochu vyznáte v programování, tak zřejmě budete považovat za samozřejmé naprogramovat si eshop po svém. Jasnou výhodou je, že všechny funkce budete mít pod kontrolou. Kdykoliv budete potřebovat něco změnit, nemusíte na nikoho čekat a nikomu platit a prostě si potřebné dopíšete. Obchod bude navíc vyřešený na míru vaším potřebám.
Často opomíjeným záporem ale jsou vysoké náklady. Na první pohled se může zdát, že nejsou žádné, ale to je velký omyl. Nad vývojem totiž strávíte obrovské množství času, který by šel využít i jinak. Třeba zajištěním lepšího dodavatele, získáním výhodnější reklamy, vylepšováním obsahu obchodu a podobně. Vždycky platí, že se k obchodu upoutáte a kdykoliv něco potřebujete, musíte si to udělat sami. V budoucnu třeba zjistíte, že se vývoji nechcete dále věnovat a raději to předáte někomu jinému. Ve výsledku ale stejně přejdete na jiné řešení.
U vlastního řešení navíc budete často objevovat kolo. Spousta procesů je v eshopech již zažitá a jsou jasně daná osvědčená řešení. Pokud nemáte s obchodem zkušenosti, budete zbytečně ztrácet čas nad zkoumáním.
Výhody
- nulové finanční náklady
- řešení přesně podle potřeb
- žádná vazba na poskytovatele
Nevýhody
- velké časové náklady
- nutnost získat know-how stylem pokus-omyl
- uvázání se k vývoji
- malý rozhled při vývoji
Open-source – hotový eshop zdarma
Poměrně často jsou na internetu k vidění open-source eshopy. Jejich provoz funguje tak, že si na webu tvůrce stáhnete zip se zdrojovými kódy, rozbalíte, spustíte nějaký install.php a můžete prodávat. Jasnou výhodou tedy je, že je obchod velmi rychle připravený.
Problémem ale je, že systém musí být přiravený pro tisíce obchodníků, takže v základním nastavení vám zřejmě nebude vyhovovat. Je tedy nutné, projít si konfigurace, hledat pluginy a postupně nastavovat nebo přímo ve zdrojovém kódu funkce doplňovat.
Výhodou je, že pokud budete potřebovat doplnit něco tuctového (třeba platby kartou), tak na to bude buď již hotový plugin nebo bude dost vývojářů, kteří mají s tímto systémem zkušenosti. Na druhou stranu zatím všechny open-source eshopy, které jsem měl možnost vidět zevnitř evidentně neprogramovali lidé, kteří by v PHP dělali už něco většího nebo vůbec něco. Obvykle je zdrojový kód doslova balast, u kterého je zázrak, že vůbec funguje. Je proto velmi obtížné nějaké vlastní změny provádět. Některá řešení jsou navíc známá svoji neuvěřitelnou náročností na výkon – například Zen Cart pro výpis jedná stránky potřebuje stovky dotazů na databázi. Proto je na některých hostinzích dokonce zakázaný.
Dejte si také problém na české speciality. Zahraniční open-source eshopy často nepočítají třeba s dvojí hladinou DPH nebo neumí vystavit fakturu podle českých specifik.
Výhody
- zdarma
- okamžitě k použití
- velké komunity pro vývoj dalších funkcí
Nevýhody
- často dost špatný vnitřek + náročné na hosting
- tuctový vzhled obchodu
- často nevhodné pro české podmínky
- zbytečné funkce, které nevyužijete
Krabicová řešení
Koupě krabicového řešení může být dobrá volba, pokud nechcete o střevech obchodu nic vědět a jen prodávat. Předpokladem také je, že se nebudete odlišovat od nejtypičtějších požadavků. Je také potřeba počítat s tím, že pokud se v budoucnu třeba změní DPH nebo jiná drobnost, tak je potřeba zaplatit si servis.
Cenově krabicová řešení vychází poměrně levně. Na druhou stranu poskytovalé mají zisk právě z toho, že jich prodají velké množství a případně ještě z dodatečného servisu.
Výhody
- bezstarostná instalace – zařízena dodavatelem
- odladěné funkce
Nevýhody
- pouze tuctové funkce s malými možnostmi rozšíření
- závislost na dodavateli
- často tuctová grafika
- dodatečné náklady na servis
Řešení na míru
Zde asi není moc o čem psát a je jasné o co jde. Najmete si firmu a ta vytvoří eshop od základů přesně podle představ. Vyplatí se asi až pro velké obchody s velkými speciálními požadavky. Do budoucna je opět potřeba počítat s náklady na servis.
Cena se řádově pohybuje bez problémů v desítkách tisíc a vytvoření nějakou dobu trvá.
Výhody
- odladěné funkce
- vytvoření přesně podle požadavků
Nevýhody
- velmi vysoká cena
Pronájem
Poslední možností, kterou zmíním je samozřejmě pronájem. Princip je zde jasný – dodavatel poskytne řešení eshopu a obchodník mu za jeho užívání měsíčně platí nějaký paušál. I zde jsou ale velké rozdíly – o kterou verzi jde obvykle poznáte hned podle ceny.
Rozhodně ale na pronájem nekoukejte tak, že pokud investuejte do koupě eshopu, tak se vám investice třeba za 18 měsíců vrátí. Je potřeba počítat se servisem a hlavně vývojem. Po 18ti měsících totiž můžete eshop zahodit a je potřeba inovovat. Záleží na konkrétních podmínkách poskytovatele, ale minimálně u nás to funguje tak, že stále vyvýjíme, aby technologicky byl systém mezi špičkou. Motivací k tomu je, že kdyby nebyl, tak zákazníci odejdou jinam :)
Pronájímá se často nějaké open-source řešení. Dodavatel v podstatě jen nainstaluje balíček a předá vám ho k užívání. Servis je minimální a i cena bývá nízká.
Dále je možné pronajímat krabicové řešení – firmy často nabízejí odkoupení i pronájem zdarma. Součástí pronájmu je obvykle i nějaký servis.
Velkým kladem u pronájmu je, že nemusíte utopit finance do eshopu a náklady jsou rozložené do dlouhého obddobí, takže si na sebe eshop sám vydělá.
Jak to dělá Simplia.cz?
Zmíním jenom ve zkratce, ať to nevypadá jako reklamní článek. Nás bych zařadil do třetí skupiny pronájmu a ještě o kousek dále. Každému eshopu upravujeme systém na míru, takže nikdy nemá funkce, které nevyužije. Pokud naopak potřebuje nějaké navíc, tak se doplní. K tomu ale navíc přidáváme všelijaké konzultace ohledně všeho kolem prodeje na internetu. A dost – více případně na www.simplia.cz
Podle čeho se rozhodnout?
Měli byste si především položit otázku – Kolik času chci strávit s eshopem a kolik prodejem? Jakmile totiž se začnete věnovat přímo technickému fungování obchodu, ubíráte se o čas, který byste jinak věnovali přímo zlepšování prodeje.
Zapomněl jsem na něco? Máte jiný názor? Napište prosím do komentářů :) Raději bych se ale vyhnul srovnáváním konkrétních poskytovatelů a zůstal v obecné rovině.


17:46 on Leden 12th, 2009
Pronájem určitě není špatné řešení, vylepšuje cash flow, umožňuje rozložit investici do enginu e-shopu a soustředit se např. na marketing a samotné spuštění.
Má ale i několik úskalí a snad se nebudeš zlobit, když je tu uvedu.
Každý, kdo si takové řešení pronajímá, by se měl ptát:
Jak stabilní je poskytovatel? Je to one-man show? Jakou mám záruku, že e-shop poběží za 5, 10, 20 let?
Jak těžké bude získat všechna data, když budu chtít odejít? Mám nějakou záruku ve smlouvě?
Co se stane, když poskytovatel vypadne ze hry? Jak těžké bude získat data a rychle vyměnit systém?
Jak se změní cena pronájmu, když e-shop poroste v počtu produktů, objednávek a zákazníků?
Jak rychle bude reagovat na to, když budu v e-shopu něco potřebovat upravit?
Jaké mám záruky, že pronajímatel mi nebude koukat do karet a informace z mého e-shopu zneužívat? (Pro málo paranoidní – stačí se podívat na vstup Google ve V. Br. do zprostředkování hypoték a půjček, Seznamu do prodeje letenek atd.).
Osobně si myslím, že nejvhodnější pro provozovatele e-shopu je řešení, kdy e-shop je dobře napsaný a dokumentovaný, provozovatel vlastní kód a hostuje jej na vlastním serveru. Může tak kdykoliv vyměnit servisní společnost, přestěhovat se na jiný hosting a data vlastní on.
Takové řešení samozřejmě nebude levné, proč to tedy nezkombinovat s leasingem (pronájmem s následným odkupem) a získat výhody všech?
17:53 on Leden 12th, 2009
Samozřejmě máš pravdu s pronájmem. Původně jsem tam tuhle část měl, ale už to bylo dlouhé, tak jsem to dal do dalšího článku „od koho si pronajmout“. Ono je to vždycky vidět na té ceně, zda zatím stojí společnost nebo jeden student.
K tomu odkupu – popravdě jsem tohle nikdy nepochopil a když to po mě někdo chtěl, tak jsem to spíš rozmlouval. Podle tvého návrhu by totiž měl nějakou dobu splácet eshop a když bude zastaralý, tak bude jeho.
Řešení na míru je sice super, ale obvykle ho člověk vůbec nepotřebuje. Kdybych chtěl mít obchod typu Alza.cz, tak zřejmě budu mít vlastní řešení a lidi kteří ho budou vylepšovat. Ale u malých podnikatelů bez prodejny nebo s prodejnou a eshopem jako bonusem je to úplná zbytečnost. Ve výsledku totiž drtivá většina klientů svými požadavky spadne do toho, co už se někde řešilo. Aspoň u nás to tak funguje.
18:54 on Leden 12th, 2009
Otazky Retala v prvnim komentari jsou moudre. Mate nekde sepsane podminky (smlouvu), dle kterych se pronajem ridi? Otazka prav mi prijde zasadni. Otazka soukromi take. Napriklad emaily nakupujicich jsou preci dost „cenne“.
Moc nerozumim tomu, ze pronajem kombinuje vsechny moznosti. To znamena, ze pronajimate upraveny zencart nebo jiny open-source?
19:03 on Leden 12th, 2009
Vůbec ne. Nepsal jsem přímo o nás, jen to na konci zmínil. Pokud tě zajímá jak to máme u nás řešené s podmínkami, tak jsou na webu.
S tím pronajímaným opensource jsem poukazoval třeba na Panavis,kteří nabízejí pronájem, ale technicky je to tuším QuickCart
19:48 on Leden 12th, 2009
Aha, netusil jsem, ze podminky musim hledat v objednavce. Doporucuji dat odkaz na viditelnejsi misto, treba do horniho menu.
Par veci mne v podminkach zaujalo:
1.1.8 Poskytovatel má výhradní právo rozhodovat o přístupových právech k jednotlivým částem obchodu.
Takze muzete komukoli zastavit ucet?
4.2 Klient při ukončení spolupráce s http://www.simplia.cz obdrží údaje o veškerých položkách obchodu v otevřeném formátu.
Co vsechno to obsahuje? Polozky zbozi asi urcite. Co komentare ci objednavky?
Takze pokud Vam klient zaplati za vyrobu a kodovani designu (6490 Kč respektive 5490 Kč), bude po ukonceni spoluprace vlastnikem designu?
Mimochodem, kdyz si spocitam naklady klasickeho e-shopu u vas, tj. 1 490,- Paušál + vytvoreni grafiky 5490,-. Tak jsem za pouhych sest mesicu na castce 14430,-. To už jsem na částce, kdy můžu mít vlastní open-source systém na vlastním serveru včetně designu.
Pokud Ti má kritika vadí, klidně můj komentář vymaž :)
19:56 on Leden 12th, 2009
Moc hezké shrnutí. Musím reagovat na Retalovo vylepšování cashflow. I při nákupu vlasního řešení nebo zadání vytvoření nezaplatíš díky konkurenčnímu prostředí většinou v základu víc jak 30tis. Kč. Nechá se to přirovnat třeba k výdaji za pronájem prodejny (někdy to jsou i daleko vyšší částky) a máš dobrou aplikaci a nemusíš nic rozkládat. Je fakt, že pokud to necháš řešit ve velkém subjektem jako je třeba UNICORN a.s., tak za něj pár mega necháš a tam už se to hodí :)
23:04 on Leden 12th, 2009
Dorian: ta přístupová práva jsou spíš pojistka. Vychází to ze zkušenosti, kdy naivní klient dal přístup podvodníkovi a byli z toho velké problémy. Dlouhé povídání. Určitě to není nějaké omezování.
Export obsahuje zkrátka všechno. Je to tuším XML s kompletním exportem všech dat + obrázky a soubory.
Přímo moje služba skutečně není pro každého. Pokud ti stačí opensource, tak u mě zřejmě neskončíš. My v podstatě děláme outsorcing řešení eshopu. Tzn technickým řešením eshopu to začíná. Konzultují se různé úpravy, strategie, vylepšení a podobně.
Skutečná cena grafiky je zhruba dvojnásobná. Její vytvoření tedy sice dotujeme, ale při případném obchodu zůstává majitelem klienta. Jelikož nám ještě nikdo neodešel, tak se to zatím neřešilo.
Zkrátka – to co nabízím já je skutečně dlouhodobá spolupráce. Klienti jsou s tím formátem velmi spokojení, ale není to vhodné pro každého. A k tomu součtu – myslím, že náš systém je na výrazně vyšší úrovni než nějaký opensource, takže to úplně porovnat nejde.
Každopádně cílem tohoto článku rozhodně nebylo propagovat Simplii, ale spíš ukázat ty rozdíly mezi různými řešeními.
23:06 on Leden 12th, 2009
Ciman: On je základní problém (a to si lidé většinou neuvědomí), že internetové aplikace velmi rychle stárnou a potřebují neustálý servis. A to se ve výsledku dost prodraží. Ten nájem je potom i psychologický – prostě platíte malé částky pořád a neřešíte jestli nějaké vylepšení udělat nebo ušetřit a nechat to na později
00:35 on Leden 13th, 2009
Retal: vše co jsi vypsal by mělo být jednoznačně součástí smlouvy a každý kdo se pouští do obchodování by měl být natolik inteligentní, aby si to ohlídal.
Co se týče problému při případném zániku dodavatele, tak se to běžně řeší úpravou ve smlouvě, která říká, že v případě zániku dodavatele přecházejí vlastnická práva kopie systému na odběratele, který si může produkt přemístit na vlastní server a dále jej provozovat.
Dorian Podulka: neznám žádný e-shop s vysokou návštěvností, který by byl provozován na opensource a je to nejspíše proto, že opensource e-shopy jsou zpravidla dost špatně napsané a při vyšší návštěvnosti přetěžují server. Je otázkou nakolik pak také vyjdou případné úpravy, když asi málokdo ví jak který systém celkově funguje.
00:39 on Leden 13th, 2009
Radim: Souhlas. Ono to navíc v tomhle odvětí je většinou tak, že firmy nezanikají, ale prostě je spolkne někdo jiný a převezme klienty.
18:35 on Leden 13th, 2009
Rdm: Ano, samozrejme netvrdim, ze open-source je jedine spravne reseni. Naopak je jiste, ze jina reseni mohou byt vhodnejsi.
Mimochodem diskuze v podobném duchu je na webtrhu ;)
http://webtrh.cz/23956-eshop-vse-potreba
18:41 on Leden 13th, 2009
Dorian Podulka: ano, na základě toho topicu vznikl tenhle článek :o)
22:21 on Leden 13th, 2009
Když píšeš o těch open source shopech, co říkáš na Magentu?
22:27 on Leden 13th, 2009
Outlet: Magento jsem snad ještě neviděl, ale na webtrhu o něm často slyším. Už principu bude ale zřejmě trpět klasickými (ne)duhy open-source. Pokud s ním máš zkušenosti, poděl se
07:08 on Duben 25th, 2009
Ahoj všem :)
článek je podle mého dobře napsaný. Hlavně srozumitelně pro laika, což předpokládám byl účel.
Jen bych si dovolil reagovat na komentář RDM.
Cituji:
„neznám žádný e-shop s vysokou návštěvností, který by byl provozován na opensource a je to nejspíše proto, že opensource e-shopy jsou zpravidla dost špatně napsané a při vyšší návštěvnosti přetěžují server.“
Tady to nebude o přetěžování serveru a dost možná to nebude ani o špatně napsaném e-shopu. Tady je to hlavně o tom, že firmy, které mají vysokou návštevnost e-shopu, tak chtějí mít e-shop propojený s jejich IS. Dokážeš si představit, že ti přes e-shop denně projde 150 objednávek a třeba 100 faktur a nemáš to propojený s IS?? V první řadě tě utluče asi účetní :) pokud tě dřív neodvezou do Bohnic :) V takovém objemu už potřebuješ IS včetně nějakého skladového hospodářství atd..
Takže to je důvod proč velké e-shopy nefungují na opensource.
Mějte hezký den :)