6 hledisek výběru dodavatele pro dropship

Posted 26. 07. 2012 / By Petr Soukup / Affil

Minule jsem tu obecně nastínil, jak přistoupit k dropshipu trochu lépe a zlepšit si šance na úspěch. Dnes budu předpokládát, že už máte vymyšlený projekt a potřebujete si vybrat dodavatele pro dropship. Podobný článek jsem už psal před dvěma lety, ale dnes to vezmu trochu z jiného úhlu a hlavně aktuálněji.

1. Sortiment

Už jsem to nakousl i minule, ale radši to ještě zopakujeme. Jako první byste se měli zamyslet, co můžete prodávat. Jsou dva pohledy - buď máte něj nějaký projekt a hledáte pro něj affil na zvýšení výdělku. V tom případě už znáte sortiment a máte situaci jednodušší. Pokud ale začínáte z čisté vody, nesnažte se hledat vhodný affil jen podle čísel. Nejprve si vyberte vhodný obor - tím nemyslím výdělečný segment trhu nebo třeba obor s velkým potenciálem. Vaším prvním parametrem by měl být váš vztah k danému sortimentu.

Rozumíte vybranému sortimentu? Baví vás to? Pokud sportujete, podívejte se po sportovních affilech. Pokud máte doma čtyři zvířata, podívejte se po chovatelských. Nejlepší projekty vždycky vznikly z reálné potřeby - jejich zakladatel něco potřeboval a nenacházel to. Tak si založil projekt vlastní.

2. Procentuální provize

Vykašlete se na porovnání podle procent. Vybírání podle výše provize je celkově špatně, ale budu předpokládat, že už jste výběr zúžili na dva dodavatele a liší se provizí. Nejdřív se nad tím zamyslete čistě matematicky - když první eshop nabízí provizi 10%, produkt stojí 500Kč a druhý nabízí provizi jen 8%, ale kvalitnější produkt za 800Kč - kde dostanete vyšší provizi?

Funguje to ale i obráceně. Ikdyž budou mít stejné produkty s různou provizí, pořád můžete vydělat více u eshopu s nižší provizí. Jak? Díky příslušenství. V českém prostředí je to neuvěřitelně podceňované, ale díky správně nabídnutému příslušenství můžete zvednout hodnoty objednávky klidně o 30%. Moc eshopů ho ale nenabízí (u některých sortimentů to ani nejde), takže se vyplatí podívat se při výběru i na něj.

Abychom toto srovnání trochu usnadnili, přidali jsme do našeho seznamu affilů sloupeček s průměrnou provizí v absolutních číslech. Pěkně to se srováním zamíchá, ale pořád je potřeba brát to s rezervou, protože to počítá z affilů různých typů (některé prodávají vždy jen jeden kus, takže to zkreslí). Může to ale napovědět, že provize 7% není úplně málo, když je průměrná objednávka 7 250 Kč.

3. Trvanlivost dodavatele

Představte si katastrofální scénář, kdy pracně postavíte projekt na nějakém dodavateli, nalijete peníze do reklamy a dodavatel skončí. Nebo třeba jen změní majitele a zruší affil. Co můžete udělat s vaším vymazleným projektem? Ano, přesně to.

Trvanlivost celkem hezky řeší zapojení se do nějaké affil sítě, nejlépe samozřejmě do affil.simplia.cz. Když se totiž stane, že dodavatel zmizí, tak nepřijdete o provize, protože vám je nevyplácí dodavatel, ale my. Zmizel dodavatel? Náš problém. Navíc se dodavatele vždycky snažíme nahradit - typicky u dárků nebo prádla to vůbec není problém. Když náhodou jeden dodavatel vypadne, tak jen změníte ID eshopu, případně trochu poladíte katalog a jedete dál. Jupí!

4. Skladovost, podmínky

Dobře si zkontrolujte, jak je na tom dodavatel se skladovými zásobami a expedicí. Přestože má třeba všechno skladem, tak je vám to k ničemu, pokud objednávky expeduje jednou týdně. Ideální je, pokud u něj najdete nějaké pravidlo typu "zboží skladem objednané v pracovní den do 18:00 bude odesláno ještě ten den".

Vyplatí se také sledovat způsob přepravy. Jsou totiž dvě skupiny přepravců. Na jedné straně je Česká pošta a na druhé PPL, DPD, intime, ... Jestli umí dodavatel odesílat přes 5 přepravců nebo přes 6 je už úplně jedno. Zajímá vás především, zda má Českou poštu a k ní ještě nějakého komerčního. Možná Poštu nemáte rádi, ale stejně tak jsou někteří zákazníci vyhrazeni proti komerčním přepravcům, protože na ně musí celý den čekat doma a nebo naopak nemají rádi Poštu. Ideální je proto mít oboje.

5. Aktuálnost a struktura nabídky

Na začátku jsem zmiňoval například nabídku příslušenství. Když už si vyberete dodavatele, věnujte hodinku prohlídce jeho katalogu. Porovnejte ho s konkurencí a snažte se odhalit, zda nemá nějaké nedostatky. Například může prodávat pouze loňské modely, ale za letošní ceny. Nebo je třeba primárně zaměřený na nějaký segment, přestože váš projekt počítá s širším záběrem. Nebo třeba plete dohromady různé produkty, přestože by tomu asi měl rozumět.

6. A tak dále...

Snad jste nemysleli, že je hledisek jenom šest? Samozřejmě je jich mnohem více. Snad jsem vás ale aspoň nasměroval, jakým způsobem se při výběru dodavatele ubírat. Nejjednodušší je zajít k nám na affil.simplia.cz, kde jsme za vás některá už vyřešili a vybrat si tam vhodný.

Příště už konečně opustíme teoretické blábolení a představím vám můj vlastní dropship. Těšíte se? Těšte!

Další díly seriálu:

  1. Jak (ne)dělat dropshop
  2. 6 hledisek výběru dodavatele pro dropship


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.