Jak EET skutečně dopadne na eshopy

Posted 27. 09. 2016 / By Petr Soukup / Eshopy

Včera jsem se tu rozčiloval, jaké jsou kolem EET nejasnosti. Článek měl tak velkou odezvu, že mi je nakonec vyjasnil sám ministr. Jak to tedy bude?

Platební metody

V eshopu pod EET nespadají následující platební metody:

  • platba převodem na účet
  • platba na dobírku přepravci (pokud vám platbu posílá následně na účet)

EET musíte řešit pokud zákazník zaplatí:

  • hotově na pobočce
  • kartou na pobočce
  • kartou online
  • nějakou online platební metodou (PayPal, ...)

Praktické dopady

V případě většiny eshopů to znamená, že se EET týká jen několika procent objednávek. Malým eshopům se tak nabízí jednoduchá možnost - zrušit online platby a osobní doběry, protože jim přidávají novou administrativu.

Online projekty používající jen platby kartou/PayPal mají smůlu a buď musí EET zprovoznit nebo skončit.

Vzniká tak absurdní situace, kdy se na jednu stranu prosadila legislativa pro snížení poplatků za platby kartou (díky EU), ale na druhou se k nim přidala nová byrokracie. Lze očekávat, že růst používání platebních karet pro online platby z posledních let se nyní zastaví, protože o ně hlavně malé eshopy ztratí zájem.

Proč jsou platby kartou online v EET?

Jak jsem to pochopil z přechozích článků podnikatel.cz a z aktuálního vyjádření ministra:

Pro správné fungování EET v kamenném maloobchodě (a řemeslníků atd.) je potřeba mít data o platbách hotově i kartou, aby šlo sledovat podezřelé výkyvy. A když už se jednou řeklo, že to bude platit pro karty, tak to platí i pro online platby a šmitec.

Konkrétně v eshopech se z těchto údajů moc nezjistí, protože u typického eshopu vzniká přesně opačný problém - do EET jde jen zlomek objednávek. Pokud tak na týden vypnete platby kartou, pravděpodobně se u vás na finančním úřadě rozsvítí kontrolka, že děláte něco nekalého.

Náročnost implementace

Ministr vám vzkazuje, že pokud umíte pomocí CTRL+C a CTRL+V do webu vložit kód platebního tlačítka PayPal, tak pro vás přece není žádný problém přelouskat 33 stránek dokumentace, implementovat SOAP Service, sestavit XML, zakódovat to pomocí RSA2048 a zahashovat podpis přes SHA256.

A pokud to je problém, tak se zřejmě máte na svoje malé podnikaní vykašlat a raději se nechat někde zaměstnat.

Význam

Ve vyjádření se také dočtete, že ministerstvo si uvědomuje, že v eshopech EET k ničemu není, ale nechce dávat další vyjímku.

FAQ:

Dobírka

Pokud posíláte přes Poštu, PPL atd. a peníze vám chodí na účet, EET nemusíte řešit. Na etrzby.cz se sice píše něco jiného, ale budeme věřit ministrovi.

Doklad při platbě online

Pokud zákazník zaplatí online kartou, musí okamžitě dojít k vystavení faktury a nahlášení do EET. Pokud pak dojde ke změně objednávky, musí se vystavit dobropis, nahlásit zrušení, vystavit novou fakturu a opět nahlásit do EET. Pokud u vašeho sortimentu ještě upravujete objednávku se zákazníkem, tak počítejte se třemi účetními doklady místo jedné faktury.

Zkrátka všechny problémy jak jsem je popisoval v minulém článku při platbě online stále platí. Ministr jen upřesnil můj největší omyl ze všech - fakturu nemusíte posílat zákazníkovi emailem, ale můžete až papírově v balíku. Zrovna poslání emailem je ale asi ten nejmenší problém.

Certifikáty

Certifikát pro komunikaci s EET platí tři roky a není potřeba ho obnovovat každý měsíc, jak se strašilo při prvním zveřejnění dokumentace.

Výsledek

Děkuji ministru financí za jednoduché upřesnění nejasností - a to myslím skutečně upřímně. Jsme jen sprostí podnikatelé a nemáme právníky, aby pro nás přelouskávali zákony a metodické pokyny do lidské řeči. Studování neustálých změn zákonů není naše primární činnost a musíme také něco tvořit, abychom vydělali na daně a pokuty.

Nejrychlejší cesta k ověřeným informacím nakonec byla zadupat si na místě a do 24 hodin jsme věděli vše potřebné. Teď jen doufám, že nás za tuhle troufalost nečeká příští týden kontrola ze všech úřadů.



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.