Pane ministře, jak to teda bude?

Posted 06. 12. 2016 / By Petr Soukup / Eshop

Vážený pane ministře Babiši, pamatujete si na mě? Před dvěma měsíci jste mi veřejně vysvětloval, že EET pro platby kartou v eshopu samozřejmě platí a nemůže to být jinak. Ten čas ale letí!

Hned na úvod bych ale chtěl zdůraznit – není hlavní problém, kolik zavádění EET v eshopech bude stát, ani že by eshopy chtěly krátit daně (ani nemají jak). Hlavní problém je, že pořád nejsou jasná pravidla a jak máme EET nasadit.

Když jste se po konzultaci s APEK vyjádřil, že EET pro platby kartou v eshopech platit nebude, protože tam nedává smysl a ani by to nebylo technicky možné, zaradoval jsem se. Myslel jsem si sice, že jste před zaváděním tak rozsáhlého projektu udělali nějakou studii o jeho dopadech, a tak mě Vaše vyjádření, že jste netušil, kolik je u nás druhů podnikání trochu zaskočilo – alespoň se ale zase vykročilo rozumnějším směrem.

Bohužel ale tento přístup dlouho nevydržel. Následně jste nás, kluky od eshopů, nařkl, že to řešíme na poslední chvíli. Pánové z podnikatel.cz se ale způsob řešení platebních bran snažili zjistit už v červenci. Já se o to snažil znovu v září. Nedávno jste nám zase vysvětlil, že máme přece spoustu času na řešení EET a žádný eshop s tím ještě nemohl mít náklady. A naposledy jste si vzpomněl, že jsme se probudili na poslední chvíli a netušili jsme, jak je to technologicky složité. My to ale moc dobře víme - proto kvůli tomu už několik měsíců křičíme.

Nyní podle zákona i aktuální metodiky EET pro eshopy ale stále platí, přestože podle Vás platit nebude. Čas se nám ale krátí a my už bychom opravdu potřebovali vědět, jak to bude. Chápu, že IT nebo malé podnikání není Vaše specializace, a tak vám zkusím přiblížit, jak v praxi probíhá zavádění EET do eshopu. Vezmu to pozpátku:

  • 1.3.2017 už musí všechno běžet pod hrozbou 500 000 Kč pokuty bez ohledu na to, jestli podnikatel krátí daně nebo vše platí poctivě.
  • Únor 2017 musí být celý vyhrazený na testovací provoz – zaměstnanci se sžijí s novým způsobem práce, odchytnou se různé speciální případy, které ve vývoji unikly.
  • Leden 2017 je věnovaný školení – máme eshopy po celé ČR a nerozkrájíme se. Musíme proškolit všechny majitele eshopů a následně jejich zaměstnance.
  • Leden 2017 je zároveň věnovaný uživatelským testům (jednoduchost obsluhy atd.), zkouškám zátěže atd. Tenhle bod se například u restaurací úplně přeskočil, a proto pokladnám účtenky dlouho trvají, přestože Vaše servery za 180M spokojeně běží.
  • Prosinec 2016 se věnuje implementaci propojení do systému podle metodiky. Je to bohužel zároveň nejrušnější období v roce, takže se musí udělat kompromisy jinde, aby na to byl čas.
  • Listopad 2016 - eshopy mají do konce listopadu poslední možnost zažádat si závazné posouzení od finančního úřadu, protože lhůta je 3 měsíce
  • Říjen a listopad 2016 padne na vyjednání a implementaci u třetích stran – platebních bran, účetních systémů atd. I oni musí vše upravit, aby bylo možné dodržet platnou metodiku.
  • Srpen a září 2016 je věnovaný na změny účetních systémů a účetních. Musí se nakoupit licence, udělat předčasná účetní závěrka, všechno převést, proškolit personál atd.
  • Červenec 2016 se využije na domluvení postupu práce a výběr vhodného řešení s jednotlivými eshopy.
  • Květen a červen 2016 strávíme zadáváním analýz právníkům, účetním a celkově zjišťováním dopadů metodiky

V ideálním případě bychom měli začít někdy v květnu tohoto roku. Možná to vypadá jako hrozně dlouhá doba na zavedení, ale nesmíte zapomínat, že je do celého projektu zapojena spousta subjektů. Podnikatelé s pár miliony obratu měsíčně nemají vlastní IT a právní oddělení – jsou závislí na externích dodavatelích a k řešení vede celý řetěz firem. V případě restaurace můžou vzniknout různé komplikace, ale většina restaurací si vystačí s nákupem hotové pokladny. V případě eshopů jde ale o komplikovanou implementaci, která se navíc u každého eshopu musí řešit jinak, kvůli všemožným specifikům. Podívejte se například na platební bránu od ČSOB, které pro nasazení EET chybí důležitý technický prvek a do března určitě nebude - změna brány může ale zase zabrat měsíc a více.

A jak zavádění probíhá v realitě? Abychom mohli začít v květnu, museli bychom mít všechny potřebné podklady. Dnes 6.12.2016 ale pořád ještě ani nevíme, zda platba online v eshopech vůbec spadá pod EET – Vy říkáte ne, metodika říká ano. Pokud by se to rozhodlo oficiálně dnes, stejně už si eshop nemůže zažádat o závazné posouzení, protože lhůta je 3 měsíce a to je po spuštění druhé fáze EET.

Metodika vyšla 1.9.2016 - v té době jsme ji ale potřebovali už čtyři měsíce mít, abychom plnili plán. Navíc stejně nevyřešila problematiku platebních bran a museli jsme čekat na upřesnění. Nakonec jsme se metodiky pro platební brány dočkali 14. listopadu, ale bohužel v tom udělala ještě větší zmatek a ani samotné platební brány nevěděly.

Měl bych proto takový návrh – možná trochu odvážný. Nebylo by praktičtější, kdyby stát nejprve udělal kompletní návrh, zanalyzoval dopady a pak teprve něco zaváděl? Přijde mi praktičtější, kdybychom mohli plánovat třeba i rok(!) dopředu a nemuseli být neustále v pozoru, jaká další povinnost se na nás vybalí. Možná to zní jako odvážný návrh, ale slyšel jsem, že to v ostatních zemích docela dobře funguje.



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.