Proč rušíme provizní síť

Posted 31. 01. 2016 / By Petr Soukup / Eshop

Postupně rozpouštíme affil.simplia.cz a eshopy si budou provizní programy řešit samy. Partnerům už jsem o tom posílal email, ale chtěl bych popsat ještě praktické důvody, proč jsme se k tomu rozhodli. Třeba to někoho inspiruje.

Co je byl affil.simplia.cz

Někteří naši klienti se nechtěli trápit s provozováním provizního programu. Dali jsme je dohromady a nabídli partnerům v jedné síti. Partner sbíral provize z různých eshopů a poslal nám fakturu. My je vyplatili a souhrnnou provizi jsme přidali eshopu na fakturu k provozu eshopu. Nějaké drobné nám zůstaly mezi prsty. Jednoduché.

Disclaimer

Níže popisuji důvody, které nás ke zrušení vedly. Určitě vás při čtení napadne, jak by všechny šly řešit a budete mít pravdu. Všechny jsou nějak řešitelné. Hlavní problém ale je, že se nám je zkrátka nevyplatí řešit. Pokud stejné množství času raději věnujeme jinému našemu projektu, tak bude přínos řádově vyšší. Affiliate je tak nejslabším článkem, který proto odstraňujeme.

Legislativa

Od nového roku funguje kontrolní hlášení. To znamená, že musíte každý měsíc poslat Babišovi přehled vydaných faktur. Úřad to porovná a pokud něco nesouhlasí, musíte to v termínu vysvětlit. Pokud to nestihnete nebo s tím nebude úřad spokojen, máte automaticky pokutu 10-50 000 Kč.

V affiliate nám pak přijde faktura od plátce DPH, která je zcela evidentně napsaná na stroji a vyfocená telefonem (je to častější, než si myslíte). U takové faktury už se předem děsím, že ji úřadu špatně nahlásí a bude z toho problém. Stačí, aby se uklepnul v kódu faktury v hlášení a už jsou z toho pro nás hodiny práce. Takové riziko se nám nevyplatí.

Software

Na affil.simplia.cz se už roky nesáhlo, protože se to zkrátka nevyplatilo. Máme tu už dlouho rozpracovanou novou verzi, ve které byly různé vychytávky - například šlo zobrazovat údaje z Analytics ke kampaním nebo sledovat pohyb návštěvníka eshopem. Řešili jsme ale prioritnější projekty, takže se to nikdy nenasadilo do provozu. Dnes už je tak celý affiliate ostudně zastaralý. Je to také jediný náš projekt nepostavený na cloudu, takže kvůli němu musíme držet starší technologie v provozu.

Začátečníci

Drtivá většina lidí v naší síti jsou naprostí začátečníci. Většina nerozumí principu affiliate a nebezpečné množství neumí ani vystavit fakturu. Denně se tak pořád dokola musí odpovídat na zcela základní dotazy (bohužel různé, takže to ani FAQ nezachránilo). Když pak takový partner poslal fakturu, tak bylo potřeba vyměnit si ještě aspoň tři emaily, než faktura byla správná.

Jeden příklad za všechny: Před dvěma roky jsme změnili sídlo firmy. Dodnes 70% došlých faktur od partnerů má staré sídlo.

Pokud pak na faktuře partnera je marže 12 Kč a strávíme hodinu jejím řešením, tak už jsme ve ztrátě.

Profíci

Zdálo by se, že by stačilo síť vyfiltrovat a nechat si jen velké partnery (80% obratu dělá asi 10 partnerů). Bohužel je ale problém i z druhé strany. Vyplatíme partnerovi provizi a na konci měsíce pošleme eshopu fakturu třeba na 500 000 Kč. Eshop nám ji pak postupně uhrazuje, protože tolik peněz nemá k dispozici najednou.

Výsledek pak je, že máme non-stop rozpůjčovaný zhruba milion korun. Taková bezúročná půjčka pro nás není úplně výhodná.

Růst

Naším cílem nikdy ani nebylo na provozování affiliate sítě vydělat - byla to spíš doplňková služba pro eshopy, abychom jim v začátcích pomohli. Nebyl tak problém provozovat ztrátovou službu, protože to mělo jiný přínos než okamžitý zisk.

Provizní síť nám rostla meziročně zhruba o 30%. Normálně by to byla dobrá zpráva - jenže v našem případě byl affiliate vždycky ztrátový. Čím víc rostl, tím větší ztráta byla. Nejde přitom jen o finance (to by nás zase tak netrápilo), ale především o množství času, které jsme tomu museli věnovat.

Až budete spouštět vlastní síť...

Kdybyste náhodou někdy chtěli spouštět vlastní síť, shrnu vám pár tipů:

Mějte bariéry vstupu

Neberte každého partnera, ale raději je něčím filtrujte. Klidně třeba poplatkem (vstupním nebo měsíčním). My jsme například měli technickou bariéru u dropshipu - kdo se chtěl napojit, musel skutečně vědět co dělá. Bohužel se ale kolem toho vytvořily specializované služby, které nám ji odstranily.

Pozor na fakturaci

Fakturace partnerů musí být maximálně automatizovaná a musí mít striktní pravidla. Řešení vyplacení partnera nám zabíralo výrazně nejvíce času a to jsme měli interně proces jednoduchý.

Delegujte

Není nic horšího, než když celý den řešíte zajímavé velké projekty a večer si přečtete sprostý email od partnera, že mu byla zaokrouhlena provize na 1012 Kč místo 1013 Kč. Takové věci musí řešit člověk, který už stejně nemá žádnou vůli k životu, takže mu takové emaily nic neuberou.

Co dál?

Affiliate rozpouštíme postupně, takže s námi ještě chvíli bude. Pak se nám ale uvolní ruce a budeme mít čas na projekty, které nás skutečně živí a hlavně baví. Affiliate síť si zažila šest úspěšných let, ale už je čas jít dál.

Tags: affiliate


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.