Specifika návrhu eshopové administrace

Posted 30. 07. 2013 / By Petr Soukup / Eshop

Často se dohaduju s grafiky, jak by měla vypadat naše administrace, tak si sem sepíšu hlavní myšlenku, ať mám na co odkazovat. Na webu totiž platí určitá pravidla, která je nutné dodržovat, aby byl web pro návštěvníka pochopitelný, nebloudil a každým procesem prošel bez zamyšlení. U administrace eshopu to ale úplně neplatí a několik věcí je tu úplně jinak.

Zatímco klasický web má návštěvníka, tak my máme skutečně uživatele. Není to nějaký kolemjdoucí, ale je to pravidelný uživatel, který s tím pracuje každý den a známe ho i jménem.

Podpora prohlížečů

Na klasickém webu si vezmete tabulku rozšíření prohlížečů a podle toho optimalizujete. V administraci to funguje naopak - určíme, co budeme podporovat a tak to zkrátka bude. Pokud někdo používá něco staršího než IE9, tak ho odkážeme do patřičných míst (tzn do Windows Update) a je vymalováno. Žádné obezličky pro vykopávky - pěkně v klidu si můžeme používat CSS3 apod. Pokud odmítá opustit IE7, tak bude muset jít ke konkurenci, protože se nevyplatí omezovat všechny ostatní (a prodražovat vývoj), kvůli jednomu hipsterovi.

Učící křivka

Hlavním rozdílem ale je, jak se uživatel s webem učí pracovat. Když řešíme nákupní proces v eshopu, tak je nejdůležitější, aby zákazník po celou dobu nemusel použít mozek - vše je jasné na první pohled a není kde zabloudit. V administraci toto vůbec není nutné. Skladník expedující objednávky používá v adminu třeba tři obrazovky každý den. Za den při balení zásilek udělá třeba 500x ten samý úkon, což je 15 000x za měsíc.

Pokud se tedy budeme rozhodovat, zda třeba odmáznout název akce na tlačítku (a přesunout ho do title po najetí myši), protože potřebujeme pro něco dalšího víc místa, tak to není problém. Nový uživatel bude chvíli zkoumat, co to tlačítko dělá (prostě na něj najede myší), ale rychle na to přijde a pak už ho používá 500x za den třeba poslepu.

Cílem tedy je, aby na to uživatel dokázal přijít sám bez nutnosti dlouhého školení, ale není úplně nutné, aby to bylo pochopitelné hned na první pohled, pokud to přinese jinou výhodu.

Rychlost

Často se také říká, že není až tak podstatné, kolik kliknutí návštěvník potřebuje, aby vykonal akci, pokud je ten proces dostatečně intuitivní (radši kliknout jednou navíc než aby bloudil). Na klasickém webu to určitě platí, ale v administraci už tolik ne. Při prvním použití necháme uživatele klidně pár vteřin bloudit, ale pak si místo 1000x kliknutí denně vystačí jen s 500. Když je takových akcí více, tak podobné optimalizace můžou ušetřit třeba celou mzdu.

Cílem administrace není ani tolik, aby uživatel všemi procesy prošel s úsměvem na rtech, ale aby úkony vykonával co nejrychleji (=nejlevněji), jako cvičená opička.

Množství informací

Trendem na webu je dělat co nejjednodušší stránky. Zobrazovat jen souhrnné informace v hezké podobě a detailnější údaje se ukáží po kliknutí na každou sekci zvlášť. Vždycky to má třeba velké mezery mezi řádky a okraje, aby to vypadalo hezky. V administraci to opět moc neplatí. Pokud operátor vyřizuje telefonický dotaz k objednávce, tak by si nejradši promítnul kompletně všechny údaje k objednávce na zeď - potřebuje totiž kontext.

Nejčastěji se tak v administraci zápasí s prostorem. Ikdyž si uživatel může odkrývat a skrývat sloupce ve výpisu zboží, stejně běžně potřebuje vidět třeba 15 sloupců a aspoň 50 řádků zároveň. Zkuste si to nacpat na jednu obrazovku v defaultním bootstrapu s levým menu. Na webu se už zlom stránky moc neřeší, protože uživatelů umí používat rolování, ale v administraci často potřebujete skutečně vidět všechny informace zároveň.

Výhodou ale je, že nemusíme počítat s 970px jako na webu, ale můžeme drze předpokládat, že si uživatelé pořídili FullHD monitory, když teda chtějí vidět všechno.

Vzhled

Snad každý kdo vidí naši administraci, tak si nejdřív stěžuje, že to není zrovna výkvět umělecké tvorby. Není. Ono to ale není podstatné. To je důležité akorát při prodeji novému klientovi, ale na běžné používání to nemá vliv. Tam je mnohem podstatnější, že se nesmí měnit - uživatelé (a hlavně "dělníci" ve skladu apod.) s administrací pracují prakticky poslepu. Klidně bychom jim mohli odstranit tlačítka akcí a místo toho dát jen velké barevné plochy - pracovalo by se jim s tím líp. Už bychom ale v žádném případě toto rozložení a barvy nesměli měnit. Vtipné také je, že zájemci o eshop se ptají, kdy už uděláme novou administraci a současní klienti naopak říkají, ať na to hlavně nesaháme :)

Mimochodem doporučuji někdy dívat se pod ruce pracovníkům v Alze - mají monitor, na kterém jsou přes většinu obrazovky 4 tlačítka v grafice Windows 95 a jak jim to pěkně šlape.

V tomto bodu jsme ale po letech stejně podlehli a usilovně připravujeme novou grafiku. Kuk:

adminipad3-minimini

Suma sumárum

Ano, platí nějaká pravidla použitelnosti, která jsou obecná. Administrace používaná denně si ale může dovolit odklonit se od nich, pokud to přinese jinou výhodu (rychlejší/levnější práce atd.).

Tags: admin, ux


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.