Splatnost faktury je čistě orientační údaj

Posted 08. 02. 2010 / By Petr Soukup / Simplia

Koukám na souhrny financí v Simplii a dost mě znepokojuje, jak se pořád zvyšuje suma faktur po splatnosti. Samozřejmě se zvyšuje fakturovaná suma celkově, takže by to bylo logické, jenže suma po splatnosti se zvyšuje výrazně neúměrně.

Základní pravidla podnikatele jsou:

  1. 1) Levně nakup
  2. 2) Draze prodej
  3. 3) Pozdě plať faktury
Je to krásně, že? Pokud uhradíte fakturu co nejpozději, tak vám peníze zůstávají k operování. Úvěr bez úroku. Jenže co chudák dodavatel? Osobně pozdní úhrady nemám moc rád. Pokud můžu, tak platím hned. Dokonce před splatností. Přijde mi to tak nějak slušné.

Většina faktur jde stálým klientům, takže nemám problém s neuhrazením. V tom mám velké štěstí od jiných podnikatelů, kterým visí velké částky ve vzduchu a už je nikdy neuvidí. Ještě radostnější je, pokud z nich už zaplatili DPH. Samozřejmě tu mám pár mrtvých faktur, ale mohlo by to být horší. Peníze většinou nakonec dostanu, ale jde o to kdy.

Přiznám se, že jsem v tomhle směru hodně naivní. Klienti do teď nebyli nijak omezování, pokud fakturu za pronájem eshopu neuhradili čas. Jen asi po dvou týdnech po splatnosti začnou chodit v intervalech upomínky. Pokud mají po splatnosti více jak 4 faktury (což je nějakých 60-80 upomínek), tak se zapne takzvané prudítko (více dále).

U nových klientů mám dokonce takovou odvahu, že se nejdřív předá grafika ke schválení, převede se do šablony a až když je eshop zcela hotový a spuštěný, tak se teprve fakturuje. Žádné zálohy.

Jenže už toho mám plné zuby. Dříve většina klientů platila před splatností, někteří odesílali platbu přesně v den splatnosti. V pořádku, není co vytknout. Teď se ale velká část nenápadně s úhradami posouvá. Obzvlášť komicky pak vypadá, když si klient postěžuje, že mu bylo něco slíbeno do druhého dne a bylo to až druhý den večer místo ráno. Když se pak později podívám a zjistím, že je s úhradami faktur o 3 faktury po zadu, tak……

Laskavý přístup tedy nefunguje, takže se budeme muset začít chovat jako velké zlá automatizovaná společnost. Nástroje pro to máme, takže je začneme používat. Co mám vymyšleno?

Nástroje temné strany

Upozornění - Předně musíme zavést upozornění o fakturaci přímo do administrací eshopů. Zhruba týden nebo dva po splatnosti se v administraci začne zobrazovat hláška, že postrádáme úhradu. Do teď jsem to tam nechtěl, protože je to zkrátka otravné – zvlášť když je platba už na cestě, ale trvá, než se připíše k nám. No, co se dá dělat.

Prudítko – Do teď se zapínalo až u výrazných “zapomínačů”, ale limit posuneme níže. Jak to funguje? V administraci eshopu vyskočí nenápadné modální hláška, že nejsou uhrazeny faktury. Udělá se odpočet do tří a pak teprve jde zavřít. Jenže za 10 minut vyskočí znovu. Dokážete si přestavit, jak strašně je to otravné? :) Zatím se aktivovalo tuším jen třikrát a vždycky byly faktury uhrazeny ten samý den přes přepážku :)

Blokace – část na kterou doufám nikdy nedojde. Předchozí měli za cíl jen upozornit na fakturu nebo klienta lehce zlobit, aby byl k úhradě motivován. Dalším krokem je samozřejmě odstavení eshopu. To může probíhat postupně – vypnutím objednávek, vypnutí administrace, noindex vyhledávačům, vypnutí. Ale to už je scénář pro opravdu extrémní případy.

A důvod?

Peníze, které měly být na účtě a nejsou samozřejmě chybí. A na to doplácí i klienti, kteří mají vše v pořádku. Nezbývá, než začít být trochu přísnější.



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.