Eshopový víkend uspěšně za námi

Posted 11. 04. 2010 / By Petr Soukup / Sešlosti

Sláva nazdar výletu, nezmokli jsme, už jsme tu.

Pokud jste to nezaregistrovali, tak jsme od pátku do dnešního rána pořádali Eshopový víkend. Zkusím tu trochu zmateně popsat, jak to probíhalo, co příště uděláme jinak a co se mi naopak líbilo :)

Přihlášky

Přihlašování jsme udělali klasicky přes formulář u nás webu. Nikdo nebyl líný ho vyplnit a během rána bylo plno. Pak dva lidi odpadli, takže se ještě kapacita doplňovala. Proti původnímu plánu 10ti míst jsme jich nakonec udělali 16 (pokud dobře počítám). Stejně mi lidi psali, jestli by se ještě nevešli, ale nechtěl jsem to přehánět, tak jsem je musel odmítat. Pokud jsem někomu neodpověděl, tak se omluvám, bylo vás moc.

Po zkušenostech jsem přihlášky potvrdil emailem, včas rozeslal program a seznam účastníků i jejich obchodů. Přesto si Nosi stěžoval, že v pátek čekal ještě nějaké další potvrzení :) Dobře Nosi, příště pošlu ještě jedno :)

Sešla se nám dost různorodá společnost. Na jedné straně velké obchody a zkušení internetoví veteráni a na druhé zase nováčci. Ale myslím, že se nám obě skupiny povedlo šikovně skloubit. Příště výběr možná uděláme jinak – co myslíte?

Pátek

Psal jsem, že start uděláme v 18.00, plus mínus hodina. Chtěl jsem tím docílit toho, že se sejdeme postupně a budeme mít možnost se seznámit popořadě. Dopadlo to ale tak, že většina přijela přesně v 17.00 a naopak Simplia se zasekla a přijela až lehce před 18.00. První zásek měl na svědomí Mirek, když ještě domalovával diplom pro Rammiho a druhý zařídila dopravní špička. Říčany jsou sice 10 minut od Prahy, ale ne v pátek odpoledne. To možná příště vymyslíme lépe.

Volalo mi pár lidí ohledně navigace a nakonec to zvládli. Objevil se nám ale problém, který nikoho nenapadl – všichni se známe jen virtuálně a nemáme zdání, jak kdo vypadá :) Takže jsem je sice poslal do restaurace, ale tam už nepoznali, kdo je místní a kdo eshopař. Příště zkrátka dorazíme první a budeme mít čepičky Simplia.

Měli jsme trochu zmatek kolem počtu pokojů, kvůli špatnému předávání informací mezi personálem penzionu, ale nakonec se to zvládlo. Příště jim budeme víc volat a vícekrát ověřovat.

Páteční večer jsme se najedli (vařili skutečně výborně) a poklábosili. Jsem rád, že jsme udělali nejdřív tento úvodní večer. Všichni jsme se krásně seznámili, vyřešili všechno možné a druhý den jsme si mohli povídat o eshopech bez potřeby nějakého velkého seznamování.

Oliver nezklamal a postupně účastníky dotlačil z piva (mimochodem Kácovské pivo vážně není špatné) do něčeho tvrdšího. Kolem půldruhé v noci už jsme hospodu vypili do poslední lahve, takže byl čas se přesunout. Trochu jsem tušil, že to bude na déle, tak jsem jako odpovědný organizátor šel raději spát. Report z nočního tahu po ŘÍčanech bude muset sepsat někdo jiný. Z vyprávění vím jen, že eshopaři zasponzorovali místní, když se s nimi pustili do pokeru :)

Pánové to natáhli až k šesté/sedmé ranní, takže program začínající od 9.00 vypadal trochu naivně :)

Sobota

Smekám před eshopaři, kteří na devátou skutečně vstali. Bylo to ale zbytečné, protože pan hospodský po páteční noci parádně zaspal :) Nakonec jsme ho probudili telefonem, takže skluz byl jen asi 20 minut. Mezitím dorazil Aleš, oblékl si kostým tučňáka a šel poslední spáče budit. Dovedete si představit, že nespíte ani dvě hodiny, celou noc jste pili a ráno vás vzbudí tučňák?

Docela jsem se bál těch, kteří přijeli až v sobotu ráno (například EkoRodinka.cz). Všichni nevyspalí, většina s kocovinou a do toho přijede usměvavý pár, který se vyspal do růžova :) Kupodivu se ale eshopaři vzpamatovali docela rychle, tak tam nebyl ani moc velký rozdíl.

Z úvodní přednášky jsem měl trochu strach. Téma bylo “Marketingové analýzy”, takže hodně obecné a hodně teoretické. Aleš vysvětloval, na co by se nemělo zapomínat před spuštěním obchodu, ale také v intervalech u běžícího eshopu – analýza konkurence, trhu, zákazníka a podobně. Většinou to byl jen výčet bodů a cílem bylo hlavně ukázat eshopům, že většinou toto zanedbávají a je potřeba k tomu přistupovat systematicky. V diskuzi jsme vyřešili, kde třeba hledat informace o velikosti konkurence, její úspěšnosti a podobně. Ukázali jsme si taky část vyhodnoceného dotazníku z e-shopu jadi.cz.

Nakonec snad ale byla přínosná a ukázalo trochu jiný pohled, což byl její hlavní cíl. V diskuzi jsme se dostali i k newsletterům. Těm bych příště určitě věnoval samostatný blok.

Po obědě přišla řada na mě a PPC. Snažil jsem se vzít ho od začátku do konce, takže byla přednáška opět poměrně obecná, ikdyž jsem se místy snažil ukazovat zajímavé věci. Ale eshopaři nezklamali a hodně se zapojovali, takže jsme si vyměnili zkušenosti, zkonzultovali postupy a podobně.

Mimochodem zajímavou vsuvku měl Oliver – během diskuze o demografickém cílení (zhruba ve 14.00) se přihlásil o slovo a zeptal se, kdo si dá tequillu. To byl mimochodem jeho myslím jediný příspěvek k tématu PPC. Zmiňuji to spíš, abyste měli představu, jak asi noční akce probíhala :)
U PPC jsme řešili společně například optimalizaci inzerátů pro lepší řazení, jak je měřit, čemu se vyhnout a podobně. Nakonec jsme se s PPC propovídali až do pozdního odpoledne.

Po menší pauze jsem se pustil do prezentace o propagaci na Facebooku. Vzal jsem to hlavně z té eshopové stránky – jak udržovat stránku, jakým stylem psát, na co si dát pozor. Docela jsme se rozpovídali u různých “černých” technik, ale jinak mě až překvapilo, jak mi do povídání nikdo nevstupoval. Možná škoda :)

Po diskuzi část lidí už odjela, část zůstala na večeři a nakonec jsme se zapovídali až někam do druhé ráno. zajímavé je, že až opravdu na konci jsme trochu opustili téma eshopů. jinak se celý víkend mluvilo jen o eshopech, podnikání apod.

A příště?

Příště určitě pár věcí změníme. Například fakturaci :) Tu jsem dost podcenil, takže budu faktury rozesílat až teď. Tak se akce snad zaplatí :)

Úvodní večer bych určitě nechal, ale asi zavedeme večerku. Během noci se sice vyřešila spousta zajímavých věcí, ale druhý den někteří (nechci jmenovat) vypadali značně “vyjetě” a bohužel se moc neúčastnili diskuzí.

Příště určitě uděláme mnohem konkrétnější témata. Zkusíme i účastníky nějak optimalizovat, abychom vytvořili sourodější skupinu. A nebo skupinu necháme podobnou (ona ta různorodost má i výhody), ale témata uděláme třeba jen odborná. Ikdyž bych řekl, že se nám ten kompromis podařilo udělat docela hezky. Nováčky jsme velmi rychle uvedli do obrazu a ostatním prezentace sloužila spíš jako osnova a podklad k diskuzi.

Příště nejspíš opět využijeme stejné prostory. Ubytování bylo za tuto cenu slušné (ikdyž příště trochu lépe rozdělíme pokoje) a vařilo se výborně. I dostupnost byla bez problémů – z Prahy nebýt kolony za chvilku a z východu to snad bylo přijatelné. Jediný problém byl kouř, ale pro příště nám byla slíbena lepší vzduchotechnika.

Příště také varujeme restauraci, že eshopaři mají velkou žízeň. V pátek večer vypili prakticky všechno co teklo a v sobotu ráno musel majitel jet ještě rychle pro zásoby :)

Příště Simplia přijede včas. Vážně.

Příště domluvíme, aby byly k snídani palačinky.

Sečteno, podtrženo

Musím říct, že mám z akce radost. Zkoušel jsem sondovat názory a snad každému něco pozitivního přinesla. Schválně jsem se díval na Facebookové stránky eshopů a je hezké, jak se už začaly měnit podle toho, co jsme si řekli :)

Docela mě překvapilo, že přestože jsme jeli v restauraci na společný účet, tak na mě na konci zbyl jen poměrně malý převis. Eshopaři mají dobrou paměť. A nebo špatnou a platili, co jim přišlo pod ruku :)

Mimochodem – většina eshopařů měla telefony HTC. Je to zajímavé – kamkoliv přijdu, tak jsem jediný. Ale na eshopových srazech i tady jsou HTC ve většině. A navíc většina má defaultní zvonění, z čehož vznikají vtipné situace :)

Jen mě mrzí, že s některými jsme si nestihnul ani pořádně popovídat. Ale snad se uvidíme brzy třeba na Eshopovém večeru.

Pár fotek z akce je, ale ještě je nemám u sebe. Sledujte Facebook, pak je tam hodím. Ikdyž asi značně cenzurované :)

P.S.: Ještě bych vyvrátil jeden častý omyl – tyhle akce nejsou určené speciálně pro naše klienty. Dokonce je ani speciálně nezveme. Rádi uvidíme kohokoliv. :) Takže sledujte blog a případně i náš Facebook (který mimochodem nesplňuje snad ani jeden bod z toho, co jsem včera doporučoval).

Osobně se mi akce velmi líbila a troufnu si říct, že byla opravdu úspěšná. Nechci předbíhat, ale rád bych ji zopakoval. Z některých věcí se poučíme a upravíme její formát. Příště také zvolíme jiná, resp. konkrétnější témata, takže budu i rád pokud tam uvidíme známé tváře.
P.S.: O srazu napsal třeba Rammi



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.