Jaké řešení eshopu si vybrat?

Posted 12. 01. 2009 / By Petr Soukup / Eshop

Protože se tato otázka často probírá pořád dokola a spousta lidí si neuvědomuje všechny souvislosti, dovolil bych si tady udělat krátký přehled. Přestože se mě toto téma velmi týká a asi bych měl propagovat naše řešení, budu se snažit být objektivní a popsat pro koho je která volba vhodná. Budu brát v úvahu hlavně menší podnikatele a velké korporace s vlastním IT oddělním si dovolím zanedbat.

Jaké jsou možnosti?

Varianty řešení by šlo rozdělit podle několika kritérií a ty se mezi sebou dají ještě kombinovat. Zůstaňme ale u jednoduchého pohledu.

  • vlastní řešení - naprogramovat si eshop
  • open-source - použít například ZenCart nebo jiný otevřený systém
  • krabicové řešení - systémy nasazené na stovkách eshopů
  • řešení na míru
  • pronájem - kombinuje všechny předchozí

Vlastní řešení aneb urob si sám

Pokud se trochu vyznáte v programování, tak zřejmě budete považovat za samozřejmé naprogramovat si eshop po svém. Jasnou výhodou je, že všechny funkce budete mít pod kontrolou. Kdykoliv budete potřebovat něco změnit, nemusíte na nikoho čekat a nikomu platit a prostě si potřebné dopíšete. Obchod bude navíc vyřešený na míru vaším potřebám.

Často opomíjeným záporem ale jsou vysoké náklady. Na první pohled se může zdát, že nejsou žádné, ale to je velký omyl. Nad vývojem totiž strávíte obrovské množství času, který by šel využít i jinak. Třeba zajištěním lepšího dodavatele, získáním výhodnější reklamy, vylepšováním obsahu obchodu a podobně. Vždycky platí, že se k obchodu upoutáte a kdykoliv něco potřebujete, musíte si to udělat sami. V budoucnu třeba zjistíte, že se vývoji nechcete dále věnovat a raději to předáte někomu jinému. Ve výsledku ale stejně přejdete na jiné řešení.

U vlastního řešení navíc budete často objevovat kolo. Spousta procesů je v eshopech již zažitá a jsou jasně daná osvědčená řešení. Pokud nemáte s obchodem zkušenosti, budete zbytečně ztrácet čas nad zkoumáním.

Výhody

  • nulové finanční náklady
  • řešení přesně podle potřeb
  • žádná vazba na poskytovatele
Nevýhody

  • velké časové náklady
  • nutnost získat know-how stylem pokus-omyl
  • uvázání se k vývoji
  • malý rozhled při vývoji

Open-source - hotový eshop zdarma

Poměrně často jsou na internetu k vidění open-source eshopy. Jejich provoz funguje tak, že si na webu tvůrce stáhnete zip se zdrojovými kódy, rozbalíte, spustíte nějaký install.php a můžete prodávat. Jasnou výhodou tedy je, že je obchod velmi rychle připravený.

Problémem ale je, že systém musí být přiravený pro tisíce obchodníků, takže v základním nastavení vám zřejmě nebude vyhovovat. Je tedy nutné, projít si konfigurace, hledat pluginy a postupně nastavovat nebo přímo ve zdrojovém kódu funkce doplňovat.

Výhodou je, že pokud budete potřebovat doplnit něco tuctového (třeba platby kartou), tak na to bude buď již hotový plugin nebo bude dost vývojářů, kteří mají s tímto systémem zkušenosti. Na druhou stranu zatím všechny open-source eshopy, které jsem měl možnost vidět zevnitř evidentně neprogramovali lidé, kteří by v PHP dělali už něco většího nebo vůbec něco. Obvykle je zdrojový kód doslova balast, u kterého je zázrak, že vůbec funguje. Je proto velmi obtížné nějaké vlastní změny provádět. Některá řešení jsou navíc známá svoji neuvěřitelnou náročností na výkon - například Zen Cart pro výpis jedná stránky potřebuje stovky dotazů na databázi. Proto je na některých hostinzích dokonce zakázaný.

Dejte si také problém na české speciality. Zahraniční open-source eshopy často nepočítají třeba s dvojí hladinou DPH nebo neumí vystavit fakturu podle českých specifik.

Výhody

  • zdarma
  • okamžitě k použití
  • velké komunity pro vývoj dalších funkcí
Nevýhody

  • často dost špatný vnitřek + náročné na hosting
  • tuctový vzhled obchodu
  • často nevhodné pro české podmínky
  • zbytečné funkce, které nevyužijete

Krabicová řešení

Koupě krabicového řešení může být dobrá volba, pokud nechcete o střevech obchodu nic vědět a jen prodávat. Předpokladem také je, že se nebudete odlišovat od nejtypičtějších požadavků. Je také potřeba počítat s tím, že pokud se v budoucnu třeba změní DPH nebo jiná drobnost, tak je potřeba zaplatit si servis.

Cenově krabicová řešení vychází poměrně levně. Na druhou stranu poskytovalé mají zisk právě z toho, že jich prodají velké množství a případně ještě z dodatečného servisu.

Výhody

  • bezstarostná instalace - zařízena dodavatelem
  • odladěné funkce
Nevýhody

  • pouze tuctové funkce s malými možnostmi rozšíření
  • závislost na dodavateli
  • často tuctová grafika
  • dodatečné náklady na servis

Řešení na míru

Zde asi není moc o čem psát a je jasné o co jde. Najmete si firmu a ta vytvoří eshop od základů přesně podle představ. Vyplatí se asi až pro velké obchody s velkými speciálními požadavky. Do budoucna je opět potřeba počítat s náklady na servis.

Cena se řádově pohybuje bez problémů v desítkách tisíc a vytvoření nějakou dobu trvá.

Výhody

  • odladěné funkce
  • vytvoření přesně podle požadavků
Nevýhody

  • velmi vysoká cena

Pronájem

Poslední možností, kterou zmíním je samozřejmě pronájem. Princip je zde jasný - dodavatel poskytne řešení eshopu a obchodník mu za jeho užívání měsíčně platí nějaký paušál. I zde jsou ale velké rozdíly - o kterou verzi jde obvykle poznáte hned podle ceny.

Rozhodně ale na pronájem nekoukejte tak, že pokud investuejte do koupě eshopu, tak se vám investice třeba za 18 měsíců vrátí. Je potřeba počítat se servisem a hlavně vývojem. Po 18ti měsících totiž můžete eshop zahodit a je potřeba inovovat. Záleží na konkrétních podmínkách poskytovatele, ale minimálně u nás to funguje tak, že stále vyvýjíme, aby technologicky byl systém mezi špičkou. Motivací k tomu je, že kdyby nebyl, tak zákazníci odejdou jinam :)

Pronájímá se často nějaké open-source řešení. Dodavatel v podstatě jen nainstaluje balíček a předá vám ho k užívání. Servis je minimální a i cena bývá nízká.

Dále je možné pronajímat krabicové řešení - firmy často nabízejí odkoupení i pronájem zdarma. Součástí pronájmu je obvykle i nějaký servis.

Velkým kladem u pronájmu je, že nemusíte utopit finance do eshopu a náklady jsou rozložené do dlouhého obddobí, takže si na sebe eshop sám vydělá.

Jak to dělá Simplia.cz?

Zmíním jenom ve zkratce, ať to nevypadá jako reklamní článek. Nás bych zařadil do třetí skupiny pronájmu a ještě o kousek dále. Každému eshopu upravujeme systém na míru, takže nikdy nemá funkce, které nevyužije. Pokud naopak potřebuje nějaké navíc, tak se doplní. K tomu ale navíc přidáváme všelijaké konzultace ohledně všeho kolem prodeje na internetu. A dost - více případně na www.simplia.cz

Podle čeho se rozhodnout?

Měli byste si především položit otázku - Kolik času chci strávit s eshopem a kolik prodejem? Jakmile totiž se začnete věnovat přímo technickému fungování obchodu, ubíráte se o čas, který byste jinak věnovali přímo zlepšování prodeje.

Zapomněl jsem na něco? Máte jiný názor? Napište prosím do komentářů :) Raději bych se ale vyhnul srovnáváním konkrétních poskytovatelů a zůstal v obecné rovině.



O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.