Předvánoční eshopové přípravy

Posted 20. 12. 2012 / By Petr Soukup / Eshop

Často se setkávám s názorem, že musíme mít před vánoci klídek. Klienti mají spoustu práce se zvládáním vánoční špičky a tak nám dají pokoj. Bohužel to je ale v reálu přesně obráceně. Mám k tomu hezký grafík, tak to zkusím vysvětlit.

Léto

Eshopy se na Vánoce připravují víceméně celoročně. Ale lze tam vysledovat několik vln. V červenci je úplně mrtvo. Všichni si někde válí šunky a my si v klidu tvoříme nové funkce, předěláváme a žijeme v dojmu, že máme nejlepší práci na světě, protože po nás nikdo nic nechce.

V srpnu se pak probudí svědomití eshopaři a začnou nás rychle zásobovat požadavky. Mění se grafiky, dodělávají se nové funkce, automatizují se napojení na dodavatele a podobně. Vědí totiž, že v půlce září se začne rozjíždět vánoční sezóna, tak chtějí mít vše hotové.

Podzim

V září se opakuje to samé s druhou vlnou eshopařů. V říjnu už se znatelně zvedá obrat, takže se ještě rychle ladí všechny funkce a připravuje se na nejhorší. V listopadu začnou psát vtipálci, že zvažují přípravy na vánoční sezónu. Neuvědomují si, že už mají půlku za sebou a za vánoce považují pouze dva týdny v prosinci.

A pak přijde prosinec a to je konec. Naprosté šílenství. Všechno musí být okamžitě. Děláme stovku věcí zároveň, upravujeme funkce a kolikrát musí jít do ostré verze i bez pořádného otestování (na žádost klienta), protože vypustit něco nedokonalé je často výhodnější než vypustit to o tři dny později. V největší špičce se navíc odhalí i nedostatky, kterých si celý rok nikdo nevšimnul. Například si eshop vymyslí nějaký proces expedování objednávek, který během roku se stovkou objednávek denně fungoval krásně. Jenže při pěti stovkách už nefunguje ani zdaleka. Takže ještě vymýšlíme, jak jim postup práce rychle změnit, aby všechno zvládli. Kolikrát se třeba do systému eshopu ani nesahá, ale jen se vymýšlí, v jakém momentě vytisknou fakturu a podobně.

Hezky je to ale vidět na grafu níže. Je to výpis aktivity v našem ticket systému po týdnech během roku. Zjednodušeně by se dalo říct, že je to počet pracovních emailů. Všechno sice nejde přes ticket systém, ale ten průběh celkem odpovídá realitě.

ticketstat

 

Takže abych to uzavřel - ve vánoční sezóně se vážně nenudíme :) Letos asi nebudeme ani posílat žádné PFky. Předpokládám, že další spam stejně nikoho nezajímá a máme lepší věci na práci. Takže vás mám sice všechny rád, ale o Vánocích s dovolením jen hodím nohy nahoru a o nějakých svátcích nechci slyšet ani slovo.
P.S.: Za pár dní můžeme uzavřít statistiky za tuhle sezónu. Chcete z toho vidět nějaký výstup? Nechci sem zase dávat graf obratu, protože průběh je každý rok víceméně stejný a jen se zvedá celková suma. Navíc ten výstup musí být nějak šikovně zobecněný, abych odněkud nedostal vynadáno, že zveřejňuji co nemám. Možná zkusím nějaká meziroční srovnání. Třeba způsoby platby apod. Ale uvítám vaše návrhy!

Tags: vánoce


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.