Spouštíme novou službu - ShopAPI.cz

Posted 09. 08. 2015 / By Petr Soukup / Eshop

shopapi.czPokud jste řešili něco kolem provozování eshopu, určitě jste už narazili na jeden z největších problémů - dodavatele. Je nezbytně nutné řešit propojení s nimi, ale bohužel zaspali někdy v devadesátých letech. Dnes vám představím naši novou službu, která to řeší!

Eshop potřebuje data

Snad každý eshop ke svému provozu nutně potřebuje data o produktech. Když přijde nová kolekce, potřebuje si založit produkty u sebe, aby je mohl vymazlit do prezentovatelné podoby, ještě než vůbec dorazí fyzicky. Značnou část práce by eshop mohl vyřešit automaticky, ale dodavatel obvykle pošle maximálně vytisknutý letáček.

Ve vánoční špičce je kritické vědět, na jakou skladovou zásobu se můžete spolehnout. Ideální je samozřejmě mít vše skladem, ale stejně se potřebujete rozhodnout, zda třeba nechat reklamní kampaň běžet nebo s jakou nákupní cenou můžete počítat.

Pokud to eshop myslí s prodejem vážně, tak se neobejde bez kvalitních zdrojových dat.

Jak to vidí dodavatelé

Dodavatelé ale zaspali někdy kolem roku 1998. Pokud už vůbec nabízí data v elektronické podobě (a nijak běžné to není), tak se předhání v soutěži o nejšílenější formát. Exportovat data jako CSV, zakódovat dle bratří Kamenických a celé zabalit do SOAP? Není problém. A pro jistotu to bude dostupné jen mezi 23:00 a 5:00 (ne, tenhle příklad jsem si nevymyslel). Dodavatelé jsou poměrně kreativní, takže třeba také posílají Excel (nebo PDF) emailem, nahrávají ho na FTP a podobně.

Když už má dodavatel alespoň XML, tak je u každého v jiné podobě. A přestože na první pohled můžou dvě XML vypadat podobně, tak každé může mít jiný význam. U jednoho availability=0 znamená 0ks a u druhého zase skladem.

Oblíbenou zábavou dodavatelů také je vypisovat vše velkými písmeny, popisy s formátováním z Wordu a podobně.

ShopAPI.cz řeší všechny problémy světa!

Všechny tyto problémy a mnohem více řeší ShopAPI.cz. Vyberete si z katalogu dodavatele (nebo navrhnete přidání nového) a můžete použít feed produktů v jednotném formátu. Aktuálně je v nabídce buď formát ShopAPI (obsahuje nejlepší data - viz dokumentace) nebo pro kompatibilitu i formát Zboží.cz, Heuréka.cz a CSV.

Vyčištění dat

Kromě jednotné struktury jsou ale data navíc vyčištěná. Jsou sjednocená velká písmena, opravena interpunkce a HTML v popisech vyčištěno do učebnicové podoby. Navíc jsou texty převedeny do zpracovatelné podoby. Pokud například popis obsahoval HTML tabulku s parametry, tak je v našem exportu z popisu odebrána a parametry jsou exportovány skutečně jako parametry.

Když dodavatel exportuje každou velikost boty jako samostatný produkt, jsou u nás sloučeny do jednoho se seznamem variant.

Produktům, variantám, obrázkům, atd. jsou přiřazeny unikátní identifikátory. Nemusíte tak řešit, že dodavatel zrecykloval kódy z minulé sezóny nebo že kódy ani nepoužívá.

Rychlejší zpracování

Feed z ShopAPI se generuje okamžitě - žádné cache a žádné čekání na generování. Během pár vteřin je export vygenerovaný.

Místo kompletního feedu můžete navíc použít feed obsahující pouze změněné položky. Nemusíte tak pokaždé procházet XML s 100 000 položkami, ale můžete stahovat změny třeba jen za posledních 30 minut (interval nastavíte dle libosti).

Podrobnější popis vychytávek najdete tady.

Zdarma!

Funkce, které tu popisuji ušetří spoustu času a vyřeší mraky problémů. Nejlepší na tom ale je, že to všechno můžete mít zcela zdarma. Žádná omezení, žádné skryté poplatky.

Teprve začínáme

Služba je zdarma, protože je to jen malá ukázka z funkcí, které teprve odkryjeme později. Nyní je tam také jen prvních 50 dodavatelů, kteří na mě vypadli ve výsledcích Google. Doufám, že první skutečné eshopy navrhnou své dodavatele a do konce srpna je budeme počítat ve stovkách.

Plánujeme nechat to v této podobě běžet zhruba týden, než začneme odkrývat další funkce.

Budu vděčný, když službu zkusíte a pošlete mi názor, chyby, návrhy nebo návrhy na vylepšení!


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.