Podceňované affiliate programy

Posted 22. 08. 2009 / By Petr Soukup / Eshop

Když jsem u Srovnávadla procházel spousty e-shopů kvůli schvalování, rovnou jsem si udělal menší osobní statistiku – používané systémy, šablony grafik, sortiment a podobně. Vcelku mě překvapilo, jak žalostně málo jich nabízí partnerský program. Osobně tuto formy reklamy mám nejradši, protože je vždycky výhodná pro obě strany a pro provozovatele e-shopu neznamená v podstatě žádné zbytečné náklady.

Nejdřív trochu základů, protože se mě na to pořád někdo ptá.

Co to je affiliate?

Affiliate nebo provizní/partnerský program funguje na principu doporučení. Ve zkratce: Mám e-shop s plyšáky. Partner se registruje do affilu, dostane nějaké svoje ID a na svém blogu pak třeba napíše článek o mém e-shopu a vněm uvede odkaz např www.suprčuprplyšáci.cz?affid=12345 Pokud pak někdo klikne a skutečně nakoupí, partnerovi se započítá mnou stanovená provize. Ta může být buď fixní částka, procento z nákupu (bez poštovného) nebo třeba procento rozdílu nákupní a prodejní ceny. Až partner nastřádá nějakou zajímavou provizi, tak se peníze vyplatí.

Výhody affiliate?

Geniální na této formě reklamy je, že provozovatel e-shopu v podstatě nemá žádné zbytečné náklady. Když si koupíte banner, tak doufáte, že někdo přijde a hlavně že nakoupí. U PPC je to podobné. Ale tady je vám to vcelku jedno – pokud nenakoupí, nic to nestojí.

Proč podceňované?

Affiliate u nás nabízí pár velkých hráčů a potom už jen lehce menšina e-shopů. V tuhle chvíli mě zajímají hlavně ty menší e-shopy. Ty bohužel úplně podceňují potenciál provizního systému. Pokud ho už nabízejí, tak často vůbec neusnadňují partnerům život. Především je problém partnerský program vůbec objevit. Je jasné, že to nebude velký banner na titulce, ale nemohl by být aspoň odkaz v patičce? Tam bych to osobně hledal.

Dalším problémem jsou provize. Spousta obchodů nabízí vyloženě symbolické – například 0,3% (u zboží jehož cena nejde přes 500Kč). Když si to spojíte s minimální částkou pro výplatu a obratem obchodu, tak zjistíte, že se peněz dočkáte možná za 2-3 roky. Proč se tedy vůbec e-shop zatěžuje provizním systémem, když je prakticky k ničemu? Ještě komičtěji potom působí obchody, které mají affil dokonce i propagovaný z titulky, ale když zabloudíte do podmínek, tak zjistíte, že nabízí 0,00%. Hezké.

Dalším problémem jsou nabízené formáty. Drtivá většina obchodů nabízí jen možnost odkázat. Přitom by pro partnery bylo daleko zajímavější, kdyby nabídli rovnou pár bannerů, ideálně i nějaký export dat. Nemusí to být hned s popisky, ale aspoň něco. Partnerům se tím hned otvírají mnohem širší možnosti propagace.

České obchody zkrátka ještě neobjevily kouzlo partnerských programů a pokud ano, nedokážou ho zdaleka využít tak, jak by šlo. Je na čase udělat osvětu :)

Přemýšlím, že by využití affiliate bylo pěkné téma na přednášku na připravovaném workshopu. Na tom nultém o něm sice padlo pár slov (převážně kladné zkušenosti), ale proti tomu zase někteří účastníci ani netušili, jak takový systém funguje.


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.