Záludnosti při prodeji sexu

Posted 30. 03. 2012 / By Petr Soukup / Eshop

Dneska jsem přišel domů a ve schránce přeplněné letáky jsem objevil netradiční reklamní lísteček. Tak si ho trochu rozebereme.

Nejdřív jedna pochvala - schránka byla plná letáku, ale tenhle mrňavý lísteček mě zaujal ikdyž měl jen asi deset centimetrů. Ostatní jsem vyhodil, aniž bych se na ně podíval, ale tohle mě tak zaujalo, že o tom píšu i na blog. Takže dávám plusový bod. Lísteček byl navíc ve schránce několikrát na různých barvách papírů.

Tolik k pochvalám a teď se podíváme na to, co všechno slečna Kateřina udělala špatně a čeho se při tvorbě reklam vyvarovat.

Cílení reklamy

První problém vidím v zacílení reklamy. Bydlím na Praze 4 a reklama mě zve do Prahy 5. To je přes řeku. Nikdo nechodí na druhý břeh dobrovolně. Geografické cílení tedy není nejlepší, ale pořád lepší než Brno.

Větší problém ale vidím v demografickém cílení. Na schránce je napsané moje jméno a pod ním tři ženská jména. Nezasvěcený pozorovatel by z toho mohl vyvodit, že tento byt možná nebude ta správná cílovka. Reklama byla evidentně distribuována ve velkém na úkor efektivity. Kdyby se zlepšilo cílení, byl by lepší rozpočet na jednotlivé papírky a reklama by mohla vypadat jinak. Z toho je dobré vzít si poučení - plošné reklamy mají nízkou efektivitu a přitom vysoké náklady. Kdyby slečna Kateřina roznášela lístečky osobně, určitě by se poctivěji zamyslela nad tím, komu lísteček do schránky vhodí.

Cílová destinace

Slečna Kateřina dále uvedla jako adresu ulici, město, dokonce i PSČ, ale na číslo popisné zapomněla. Ulice sice není moc dlouhá, ale stejně je to řada paneláků, kde hledání konkrétního zvonku nebude práce na 10 minut. Když se na lísteček vešlo zbytečné PSČ, mohlo se tam vejít číslo popisné.

Stejný nešvar ale uvidíte i u webových reklam. V inzerátu se dočtete "máme levné banány", ale po kliknutí skončíte na hlavní stránce obchodního domu. Hledej šmudlo.

Nejasné sdělení

Na první přečtení je vám asi jasné, co inzerát nabízí. Je to ale moc očividné, tak si ho přečtěte radši znovu. Není náhodou slečna Kateřina realitní agentka, která prodává luxusní byt?

A co teprve třetí přečtení. Nabízí nám něco nebo se jen chlubí?

Optimalizace poptávky

Slečna Kateřina evidentně vypustila reklamu po půlce Prahy. Neuvedla ale žádný kontakt, takže zájemci se vydají rovnou na místo. Představuji si to tak, že teď v ulici Pod Kavalírkou bloudí 300 osob s lístečkem v ruce a hledají správný byt. Někteří i s celou rodinou, aby se podívali na ten luxusní byt. Když ho konečně všichni najdou, tak se nevejdou ani na chodbu, natož do bytu a už vůbec do sleč....

Stejný problém je vidět i eshopů a nejčastěji u slevových serverů. Eshop vypustí plošnou akci a najednou zjistí, že vůbec není stavěný na takovou poptávku. Naštve zákazníky, jen tak tak to přežije a přechází zase do období sucha. Navíc odradí dřívější stálé zákazníky (pořád vidíte analogii se slečnou Kateřinou?). Pro menší podniky je přitom mnohem rozumnější dělat menší, ale třeba pravidelnější akce. Hlavně ale takové, kde zvládnou všechny zájemce uspokojit.

Slečně Kateřině ale stejně držím palce a doufám, že svoje reklamy postupně zoptimalizuje.
Tags:


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.