Největší problém českých eshopů

Posted 25. 10. 2009 / By Petr Soukup / Eshop

Tohle téma nosím v hlavě už dlouho, ale dneska se mi dostal do rukou krásný příklad.

Největší problém českých eshopů je, že se na svůj obchod neumí podívat okem laika. Vždycky zarytě předpokládají, že návštěvník ví co chce a tak si to najde. Buď přes hledací políčko, nebo přes strukturu kategorií. Jenže velká část eshopu má strukturu kategorií postavenou úplně špatně. Když budete prodávat nábytek, zřejmě ho rozdělíte podle pokojů, do kterých logicky patří a dále třeba podle materiálu. Logické. Jenže co když návštěvník chce mít nábytek sladěný? Pak mu toto logické členění je k ničemu. Nakonec si najde co potřebuje, ale dá mu to práci. Dneska jsem ale objevil ještě lepší příklad.

Kupovali jste si někdy matraci? Doporučuji zkusit si jí vybrat po internetu. Pominu teď fakt, že je lepší si ji vyzkoušet apod. a vezmu to jen jako modelový příklad. Vezmeme to postupně. Podívám se na různé obchody, ať to nevypadá, že jsem si na někoho zasedl. Jde mi ale hlavně o myšlenku, tak mě neberte úplně doslovně.

Co hledám?

Jsem zákazník a potřebuji matraci. Moje požadavky jsou jednoduché – postel má vnitřní rozměr 180x200cm a chtěl bych se vejít do 6000Kč. Neumím převézt tak velkou matraci, takže ji budu chtít dovézt.

Hledání v praxi

Asi začnu tím, že zkusím porovnat matrace na zboží.cz. Zadám tedy matrace 180x200m, cenu do 6000Kč a Prahu. Výsledků 0. Tudy cesta nevede. Zkusíme tedy zadat jen hloupě do googlu “matrace”. Nějaké obchody vyjely, tak se na ně hned podíváme.

Vlezu do prvního, rozbalím kategorii matrace a vybafne na mě:

matarce menu 1

A co teď já s tím? Nemám zdání co je matrace purtex. Já chci matraci 180x200cm. Obchod mě tedy nutí proklikat pracně kategorie a hledat, které mě vlastně zajímají. Po 15ti minutách klikání si udělám představu, v jaké cenově hladině se která kategorie pohybuje. Vyberu si jednu a pokračuji ve výpravě.

 

 

 

 

 

 

Výběr modelu

matrace2

Našel jsem si kategorii a pokračuji ve výběru modelu. Vyskočí na mě několik matrací s moc hezkými jmény a dokonce i cenou, ale nic víc. Dobře, vyberu si Šárku, protože je to hezké jméno a klikám na detail, že si ji objednám. Ale zrada. V detailu se ještě musí navolit rozměr a až po jeho vybrání se zobrazí konečná cena. Jenže můj rozměr tu samozřejmě není. Takže jiná matrace. A zase tu není. Takže teď mám probírat postupně všechny matrace a hledat svůj rozměr? To snad ne. Už jde stranou i občasné kouknutí na parametry, které jsem během svého bloudění pochytil a z nákupu se stává spíš bojovka s hledáním správného rozměru.

Nakonec nějakou objevím a chci si objednat. Ale odkud obchod vlastně je? Kolik stojí doprava? Jde převézt autem? Dovezou mi ji až domů? Je skladem? Jak dlouho budu případně čekat? Na tyto otázky samozřejmě odpověď nenacházím. Poštovné bude zřejmě na konci košíku, ale do toho se mi nechce, když ani nevím, kdy bude dostupná. Hrůza

V čem je problém?

Obchod předpokládá, že vím jakou chci matraci a jen si vyberu rozměr, případně její adekvátní alternativu. Ale já nic nevím. Já si umím změřit postel, ale absolutně netuším, jaká matrace je pro mě dobrá. Nemohl by mi to prodejce nějak jednoduše objasnit? Stačil by krátký článeček, na který by mě navedl. A když už mám atypický rozměr, nemohl bych si produkty vyfiltrovat jen na ty, které můj rozměr mají?

Informace o přepravě by mohly být někde viditelně. Třeba v pravém sloupci. Pokud nabízí přepravu zdarma až do ložnice, proč se tím někde pořádně nepochlubit? Vždyť to je konkurenční výhoda.

Zkrátka schopnost informovat návštěvníka u českých eshopů je mizivá. Některé si dokonce najmou brigádníky, aby jim popsali zboží, ale k čemu to je, když zabloudím už v kategoriích? Proč nikdo nemá text v kategorii, který by mi pomohl vybrat si?


O blogu
Blog o provozování eshopů a technologickém zázemí.
Aktuálně řeším hlavně cloud, bezpečnost a optimalizaci rychlosti.

Rozjíždím službu pro propojení eshopů s dodavateli.